النعمتان مجهولتان ، الصحه و الامان

پس از جنگ احد ، شجره خبیثه ای که ریشه نحس و نجس اش امروز مولد وحشی گری است به نزدیک سپاه اسلام آمد و بانگ گوش خراشی به این مضمون برآورد که "کشته های امروز شما به عوض کشته های جنگ بدر!!!"
نبی رحمت و مغفرت (درود خدا بر او و خاندان مبارکش) به ابوسفیان فرمود: کشته های ما را با شما چه کار که کشته های ما در بهشت نزد خدای خود روزی می گیرند و کشته های شما در جهنم خوار و خفیف اند.
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ

(اى پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مرده اند! بلکه زنده اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.
(آل عمران/169)
حادثه کور و بزدلانه حمله به عده ای بیگناه روزه دار در تهران دل های همه را داغدار و رنجش بیش از پیش مردمانی که در این سال ها با تروریسم دست و پنجه نرم می کنند را برای ما نمایان کرد.
فارغ از تحلیل های انتساب موضوع به کدامین یک از گروه های تروریستی و علت شکل گیری آن که اکنون هر گونه سخنی درباره آن صرفا پیشگویی است ، اهم نکاتی که برای دفع خطرات آتی باید در نظر گرفت را باید مراعی داشت:
نخستین سخن اتحاد حول محور قانون و پرهیز از سخنان تفرقه انگیزست. اتحادی که می تواند خشونت را در نطفه خفه کرده و از گسترش آن بکاهد. امری که متاسفانه سیاسیون ما حتی امروز نیز نتوانستند آنرا رعایت و با نیش و کنایه سعی در تخریب جریان رقیب داشتند.
دوم توجه به ریشه های خشونت است. تبعیض ، توهین و تحقیر ، مهمترین توجهات در ریشه کنی همه گیری تروریسم است. وقتی استکبار که حامی و مغذی اصلی تروریسم است ، سرباز و مزدور و منفذی را برای ادامه تنش نیابد یقینا دست از روش مذبوحانه خود بر می دارد ، هر چند که از سوراخی دیگر سعی در استثمار و صدمه مصیبت به ملت ها برخواهد آمد. بنابراین روش مقالته و مقابله سخت با عوامل و ایادی تروریست و خشونت راهکار غایی نیست و باید فکر افزارها و تفکر اصلاحی در توقف گستره خشونت و سربازگیری تروریستی و بازگشت به آغوش جامعه مدنی در دستور مقابله با تفکر الحادی و تروریستی قرارگیرد. روشی که ملت ما در مفاهمه و دوستی و گذشت در پس هشت سال جنگ با کشور همسایه پیش گرفت که اکنون توانست آنرا بزرگترین و بهترین شریک منطقه ای خود گرداند.

با همه اختلافات و تنگ نظری ها و مشکلات به مضمون تعبیر آقای رهبری و علی رغم آنانی که برای آسایش جان بی مقدار عرصه را خالی گذاشته و به ناکجا آبادهای امن فرار کرده اند ، ملت ایران در مقابل این ترقه بازی ها از پای نخواهد نشست و به راه خود ادامه خواهد داد.

افتای در خصوص انتخابات

حضرت آیت الله سیستانی

با سلام؛

آیا رای دادن در انتخابات های کشوری یک گزاره دینی است یا حق مدنی ؟

با علم به اصلح نبودن فرد در امانت داری دینی و احتمال یاری ظلمه ، آیا می توان به این فرد به صرف ارتقاء اقتصاد ، توسعه سیاسی ، آزادی مدنی و غیره  رای داد؟ یا رای به او اشبه به یاری ظلم است؟

آیا به صرف انتخاب بد و بدتر می توان برای زیان کمتر به دین به شخصی که از امانت داری دینی او هم مطمئن نیستیم  ولی می دانیم فساد کمتری برای دین دارد ، رای بدهیم؟

اگر شرکت در انتخابات موجب ظن هدم حمله نظامی و تحریم اقتصادی شود و به این ترتیب ، خطری از عده ای مسلمین یا انسانهای مظلوم دفع شود ، می توان به کاندیدایی که به اصلح بودنش اطمینان نداریم رای بدهیم ؟

اگر شرکت در انتخابات موجب تقویم نظامی گردد که به ظلم اهتمام و اشتهار دارد ، آیا می توان به صرف احتمال تقویت فردی که اصلح است و در حوزه اختیارات خود قائم و قائل به ظلم نیست ، در انتخابات شرکت کرد؟

خواهشمندست جهت هر گونه عدم تحفظ، سوالات مزبور را برای کشوری ثالث (فی المثال کشور جیبوتی در آفریقا) در نظر گرفته و نسبت به آن پاسخی شفاف انشاء فرمائید ، چرا که عدم پاسخ گویی به فتاوی مزبور مصداق قاعده "سکوت در فقه" شده و مستفتی نسبت به هر گونه تشخیص و عمل خود معذور و بلکه مفتی مسئول  است.

 در تاریخ 2-3-96 استفتای مزبور به کد استفتاء: ۶۱۱۲۵۵ ارسال و تا تاریخ امروز پاسخی دریافت نشد

"پیام روشن " انتخابات 96

آیت الله علی خامنه ای

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :ومن التمس رضا الناس بسخط الله; سخط الله عليه وأسخط عليه الناس

یکی از اصطلاحات پرکاربرد سخنرانی های جنابعالی و بالتبع دستگاه های تبلیغی نظام ، اصطلاح "پیام روشن" در قبال شرکت مردم در انتخابات ها ، راهپیمایی ها و مراسمات و آیین های متعدد سالیانه است. در کنار پیام های روشن انتخابات های 92 ، 94 و 96 به کشورهای منطقه ، جهان و گروه ها و جناح های داخلی و بر اساس ارقام و آرای منظوم و منظور و قیاس آن با انتخابات سال 88 مشخص می گردد که همچنان سوال بزرگ اختلاف آرای رقبای انتخابات مذکور پابرجاست. مردمی که به ظن و شایعه حمایت کاندیداهای محصور 88 از جریان مزبور و با اعلام حمایت چند دقیقه ای عضو بلند پایه مثلث جبهه اصلاحات آرایی کم نظیر را به صندوق می اندازد ، چگونه در انتخاباتی که خود ایشان در صحنه حضور داشتند (سال 88) چنان نتایجی را رقم می زنند؟!

آقای خامنه ای

از خانه نشینی ها و عدم تمکین ها و عدم مسئولیت پذیری و هتاکی ها و سوء مدیریت های رئیس دولت پاکدست خدمتگذار (!!!) در دوران مسئولیتش که بگذریم ، از خاطره شنیع سکوت و تحمل خود و دولتش در دوره دوم عبور کنیم و حتی یادی از اطرافیان و اتهامات و جرائم اثبات شده آنها پس از پایان دولتش به میان نیاوریم(که همچنان نیز ادامه دارد) از نمایش مضحکه آور و تمسخر آمیز او در جریان انتخابات گذشته نمی توان به این راحتی ها عبور کرد. از عدم تمکین به نظر شما (که در روزگاری نه چندان دور ، نظر خود را بیش از همه به او نزدیک تر دانستید؟!) در خصوص عدم ثبت نام در انتخابات ، نامه نگاری ها و ویدئوهای منتشره در پیش از برگزاری انتخابات و اقدام وهن آمیز آرای دو کاندیدای رد صلاحیت شده به یکدیگر با نیشخندی تمسخر آمیز در هنگامه رای گیری که با کمال وقاحت آن را جلوی دوربین ها به نمایش گذاشتند ، اثبات کرد که پیش بینی رئیس دولت اصلاحات در آخرین روزهای مسئولیتش که این گروه را به عنوان گروهی که روزی در مقابل نظام و رهبری خواهد ایستاد ، چه میزان صحیح است.

آقای خامنه ای

آیا پس از تجربه دوران ریاست هاشمی و خاتمی و روحانی از یک طرف و احمدی نژاد از سوی دیگر ، تجارب مجالس ششم و دهم از یک طرف و مجالس هفتم و هشتم و نهم از سوی دیگر ، تجارب شهرداری کرباسچی و قالیباف ، هنوز شما را به این نتیجه نرسانده است که عده ای که در ظاهر به شما ارادت و تمسک می جویند ، همه و همه برای منافع شخصی است و نهایتا اوضاع را به سمتی پیش برده اند که شما بیش از همه نسبت به آن آگاهید ولی در عوض در دوران کسانی که شاید نقدی نسبت به نظام ، رهبری و اوضاع جاری داشتند وضعیت مطلوبی بر شرایط اقتصادی و سیاسی و ثبات حاکم بوده و هست.

آقای خامنه ای

اکنون و با توجه به سه انتخابات گذشته ، اقدامات رئیس دول هشتم و نهم به خصوص حرکات شنیع کذایی ، اثبات پایبندی آنانی که سران فتنه خوانده شدند به نظام و رهبری و برائت از استعمار و تمکین به قانون ؛ فرصت آن فرارسیده است که با بازبینی اتفاقات و موضع گیری های 88 و قصور دولت وقت و تقصیر یا فریب خوردگی ناظران ، ضمن پذیرش دستکاری در انتخابات مزبور با خاطیان برخورد گردد تا همچون سال 77 و افشای جریانات خودسر در وزارت اطلاعات به تطهیر نظام از لوث ایشان بپردازید.

آقای خامنه ای

از ابتدا نیز بیان اینکه دستکاری آرا در سال 88 توسط نظام صورت گرفته بود اشتباهی استراتژیک و اتهامی به معترضان بود. مردم و سران معترضین با شناخت از رئیس دولت وقت و اطرافیان او در خصوص آرا تشکیک داشتند که روش ایشان و هم عکس العمل نیروهای نظامی ، قضائی و مسئولین عالی رتبه موجبات آن خسارات فراوان به کشور گردید. اما اکنون و در آرامشی که بر کشور پایدار و رهبری در اوج اقتدار منطقه ای و سیاسی قرار دارد ، زمان مناسبی برای پرداختن به جریانات مزبور ، اعلام عفو عمومی و تشکیل دولت آشتی ملی است .

آقای رهبر

مصداق حدیث فوق الذکر ، رئیس دولت سابق بود که به تعبیر حضرت حافظ مشمول "که رحم اگر نکند ، مدعی خدا بکند" گردید ، اما معلوم نیست که اگر ما نیز قدر فرصت های به دست آمده را ندانیم ، سرنوشتی بهتر از او داشته باشیم.

 

تحلیلی بر آرا

چون ده روز قبل از رای گیری به صورت تحلیلی در خصوص آرا اظهار نظری کمی ارائه نمودم و سپس با اصلاحیه پس از ائتلاف ، اعدادی ابراز شد ، جهت نگهداشت سوابق به تحلیل علت تغییر در اعداد مزبور می پردازم.
الف) میزان مشارکت

شور و هیجان ناشی از عدم رای آوری رقیب رییس جمهور مستقر به خصوص اطلاع رسانی های وسیع شبکه های اجتماعی در خصوص سخنان تند و خط قرمزی و همچنین رقیب هراسی ایشان از یکسو و اقناع برخی متدین به علت تبعات سوء ابرازی (و ظاهرا کذب) سند ۲۰۳۰ از سوی دیگر موجبات افزایش شمار شرکت کنندگان به سر حد تاریخی خود یعنی دوم خرداد ۷۶ شد، چرا که به علل گوناگون به خصوص شرایط ویژه دهه شصت و مسائل بحث برانگیز سال ۸۸ نمی توان اعداد مشارکت بالای سال های مزبور را با واقعیت تطبیق داد. لذا افزایش ده درصدی آمار شرکت کنندگان دور از ذهن نبود.
ب) کاهش درصدی آرا روحانی و افزایش درصدی آرا رییسی

ب-۱) توئيتر

پیام زودهنگام و واضح ابوطالبی ، معاون سیاسی دفتر رییس جمهور حاکی از کسب ۶۲ درصد آرا توسط ایشان بود

V>62%of42=1400
ب-۲)پایگاه سنتی رای اصولگرایان

انتخابات ۹۲ : مجموع آرای قالیباف و جلیلی برابر ۱۰ میلیون

انتخابات ۸۴:مجموع آرای احمدی نژاد و قالیباف و لاریجانی 11.5 میلیون با این توضیح که همه رای احمدی نژاد در سبد آرای اصولگرایان نبود

انتخابات ۸۰: رای احمد توکلی، عبدالله جاسبی، حسن غفوری فرد، منصور رضوی، شهاب الدین صدر، علی فلاحیان، مصطفی هاشمی‌طبا و محمود کاشانی 5 میلیون

انتخابات ۷۶: رای ناطق نوری و ری شهری (رسمی 8 میلیون)(غیر رسمی 5 میلیون(

ب-۳) نظر سنجی ها

مجموع نظر سنجی ها جمع رای روحانی و جهانگیری را حدود ۴۸ تا ۵۰ با مشارکت ۶۵ درصدی نشان می داد ،با افزایش ده درصدی آرا که معمولا جزو تحریمی ها می باشند یقینا باید همه آرا به سبد کاندیدای اصلاحات سرازیر شود و نه عضو کمیته فتوای اعدام های سال ۶۷

ب-۴) مسبوق به سابقه

فارغ از شایعات دستکاری های قبلی در انتخابات ها ، شایعه داغ اعطای دو میلیون رای جابجایی بین کاندیدای پیروز و مغلوب  سال 76 جهت حفظ آبرو و تایید و تاکید آن توسط مرحوم منتظری(شخص دوم سال های کشور) در این دوره نیز بعید نیست.

ب-5)نظر سیاسیون

وابستگی رقیب به دستگاه مقدس آستان رضوی علیه السلام و حمایت گروه ها و جریان های اصیل انقلابی و همچنین افراد مهم نظام از ایشان ، این توقع را ایجاد می کرد که اگر قرارست نتیجه انتخابات از صندوق ها به بیرون بیاید برای حفظ آبرو باید شکست با فاصله رقم نخورد. به خصوص آنکه در یک طرف اشخاصی ممنوع التصویر و حصر حمایت خود را اعلام کرده بودند.

شاید باور احتمال قلب در آرا توسط رئیس جمهور منتخب برای بسیاری از حامیان ایشان که کثرتا جوانان ، بانوان و انسان های تحصیل کرده هستند سخت باشد ولی برای افرادی که دستی در تورق تاریخ داشته و مشاغل و روابطشان در بازار و معاملات روزمره است ، بسیار بدیهی و شاید ضروری در اهم و مهم است.

الله اعلم

انتخاب های لیستی

ریاست مجلس شورای اسلامی

دکتر لاریجانی

با سلام

پیشنهاد منطقی و پیشروی شما برای برگزاری لیستی انتخابات شوراها ، اگرچه مسبوق به تجربه کشورهای پیشرفته و ضامن اعتلای ابزارهای دموکراتیک و نتیجتا پیشرفت نظام است لیکن مراعی داشتن موارد زیر در این مهم ضروری به نظر می رسد:

1-    این مساله باید به صورت آزمایشی و در انتخابات مجلس آتی و سپس شوراها به این صورت که شمارش لیست ها رسمیت پیدا کرده و مورد توافق ناظرین و مجریان قرار گیرد ، آغاز و طی زمان بندی در چند انتخابات آتی نهایی شود.

2-    تشویق مردم به روش رای لیستی همچون سال 94 و تاکید رهبری با وجود آن که ظاهرا با رای ایشان نظر مردم متفاوت بود، صورت پذیرد.

3-    توجه به این نکته که کثرت لیست های حاضر با درنظر گفتن منافع آنی ، سرمایه گذاری ریالی نامزدها یا وابستگی به عناصر قدرت بسته شده اند و این معایب فسادی بیشتر از آرای متشتت را به همراه دارد ، آنچه در مقبولیت لیست ها و کارایی ایشان باید مورد نظر قرار گیرد حرکت  به سمت تحزب های ریشه دار برای ارائه برنامه و سپس لیست انتخاباتی است.

4-    احصای قانون دریافت حق الزحمه آماده سازی و نظافت معابر از هر یک از ثبت نام کنندگان به حساب خزانه شهرداری ها که در همه انتخابات ها به خصوص ریاست جمهوری مانع ثبت نام وهن انگیز است.

5-    پیشروی به سمت منع تبلیغات کاغذی و الزام شهرهای با جمعیت بالا به بهره گیری از روش های تبلیغی مدرن

 

امیدوارم پیشنهاد جنابعالی با مکنون داشتن دیگر نظرات کارشناسی مفصل و به خصوص اقناع رهبری و ناظریان به مرکز پژوهش های مجلس محترم ارائه و در انتخابات آتی به صورت قانون درآید.