شبهه تحریف عاشورا در کتاب حماسه حسینی

شیطان قسم یاد کرده است که همه را اغوا کرده و به پرتگاه جهنم بکشاند . از ترفندهای شیطان نفوذ بر اساس علایق و سلایق و راهبرد شخص است . نقل است که مرحوم بروجردی که اعلم مراجع عظام تقلید رضوان الله علیهم اجمعین بودند می فرمودند ، شیطان به من مرجع تقلید نمی گوید نعوذ بالله زنا کن ، بلکه می گوید غرور بورز .
جالب است که از کتاب فاخر و عالمی دانشمند همچون شهید مطهری که مورد وثوق همه افکار و جناح ها و مؤمنین بود بر ضد عقاید دینی مردم و آن هم امام حسین علیه السلام استفاده می کنند!؟
آنها حتی یک جمله از کتاب حماسه حسینی را نخوانده و یک کلمه را هم قبول نمی کنند و فقط با ایجاد شبهه و فرافکنی به دنبال اثبات عملکرد خود می باشند و از میان این همه پیام های اخلاقی و حسن و کاربردی فقط به دنبال باز ارسال پیامی برای ترویج خرافه و شبهه و فحشا هستند.
باید مراقب باشیم در دام این پیام ها نیفتاده و آن را نشر ندهیم.

إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
.(نور/19)

مرگ بر صهیونیست


🔻سازمان ملل روز پنجشنبه (۱۰ اکتبر/۱۹ مهر) با اعلام نتیجه تحقیقاتی اسرائیل را متهم کرد که در جنگ غزه یک سیاست هماهنگ برای نابودی نظام بهداشت و درمان غزه را اجرا کرده است، اقداماتی که هم جنایات جنگی و هم جنایت علیه بشریت و «قتل عام» محسوب می‌شود.

🔹بیانیه‌ای که توسط ناوی پیلای، کمیسر عالی سابق حقوق بشر سازمان ملل پیش از انتشار گزارش تفصیلی منتشر شده، اسرائیل را به «حملات بی‌وقفه و عمدی به پرسنل پزشکی و تاسیسات درمانی» در جنگ متهم کرده است، جنگی که پس ازحملات هفتم اکتبر نیروهای حماس به جنوب لبنان در سال گذشته میلادی آغاز شد.

بیانیه کمیته تحقیق سازمان ملل همچنین نیروهای اسرائیلی را به «کشتارو شکنجه عمدی کادر پزشکی، هدف قراردادن وسایل نقلیه پزشکی و محدود کردن مجوزهای خروج بیماران از نوارغزه تحت محاصره متهم کرده است.»

به عنوان نمونه به مرگ یک دختر فلسطینی در ماه فوریه اشاره شده که همراه با اعضای خانواده و دو نفر از امدادگران که برای نجات او زیر آتش اسرائیل آمده بودند، جان خود را از دست دادند.

https://bbc.in/4dFUvzo
📷Getty Images
@BBCPersian

دنیا در حال اعتراض به نسل کشی و جنايات فجیع اسرائیل است و روانیست مردم مسلمان و نوع دوست ایران را به خاطر مقابله با سیاست های دولت و حکومت از منکر بزرگی که در حال رخداد است ، منع و پشیمان‌کنیم و چهره سفاک رژیم کودک کش اسرائیل را تطهیر کنیم.

۞ لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا

به یقین از میان مردم، یهود و مشرکان را سرسخت ترین دشمن نسبت به مؤمنان خواهى یافت.
(مائده/82)

شبهه ای از تاریخ طبری درباره عاشورا

شبهه تحریف تاریخ روز عاشورا در کتاب تاریخ طبری که محرم امسال در شبکه های اجتماعی دیده می شد.
متاسفانه فرصت مطالعه و پاسخ مناسب در زمان مزبور نداشتم و اکنون توانستم به جمع آوری مختصری از آن نائل شوم

بدایتا باید گفت که به قول قرآن کریم برخی از مردم" یؤمن ببعض و یکفر ببعض" هستند . یعنی اگر از همین کتاب تاریخ طبری چیزی را بگوییم ، ممکن است قبول نکنند ولی بدون مطالعه نه کل کتاب و نه حتی فصل و نه صفحه و نه پاراگراف فقط با فوروارد یک مطلبی که معلوم نیست از کجاست فقط به دنبال اثبات خواسته ها و پیش فرض های خود هستند.
بدترین نوع اندیشه این است که با جزم نسبت به مطلبی درصدد اثبات آن باشیم و این نوع نقل مطلب با توهین و موجز و مختصر بیانگر این روحیه است و آنچه از قبل معلوم است ، ده ها خط نوشته و کتاب و شاهد و قرائن نمی تواند به پاک کردن موضوع از ذهن ایشان کمکی نمیاد. لیکن مشوش شدن ذهن خوانندگان که اغلب نیز فرصت تحقیق و بررسی و حتی هضم موضوع را در میان ده ها مطلب از این دست ندارند ، امری منکر است که وظایف روشنگران دینی بر این مهم برای مقابله با آن است.
تاریخ واقعیتی است که البته گهگاهی رنگ خاکستری دارد و نمی توان آن را سیاه و سفید دید ولی تاریخ نگاری ها نیز معمولا نشئت گرفته از افکار ،علایق و سلایق نگارنده و حاکميتی است که بر دوران نگارنده موثر بوده اند.
در اینکه تاریخ طبری یک منبع موثق برای مقایسه بین دیگر منابع و کتب تاریخی است نمی توان ان قلتی نمود ولی مانند همه نقل ها دچار نقصان در بازتاب حقایق و کتمان واقعیت ها و وارونه نشان دادن ماجراهایی نیز هست.
در این کوتاه نوشتار قصد نشان دادن و مقایسه و بحث علمی و تاریخی درباره وقایع به خصوص مسائل منتهی به عاشورای سال ۶۱ هجری قمری را نداشته و تنها با رعایت امانت از اصل متن به شبهه ابرازی واکنشی در حد خوانش متن ارائه شد ، باشد که مورد تعقل آید.

ادامه نوشته

بزرگ‌همّت‌تر از حاتم طایی

حاتمِ طایی را گفتند: از تو بزرگ‌همّت‌تر در جهان دیده‌ای یا شنیده‌ای؟
گفت: بلی! روزی چهل شتر قربان کرده بودم اُمرایِ عرب را، پس به گوشهٔ صحرایی به حاجتی برون رفته بودم، خارکنی را دیدم پشته فراهم آورده. گفتمش: به مهمانیِ حاتم چرا نَرَوی که خَلقی بر سِماطِ او گرد آمده‌اند؟ گفت:

هر‌که نان از عملِ خویش خورَد
منّتِ حاتمِ طایی نبَرَد

من او را به همّت و جوانمردی از خود برتر دیدم.

عقلانیت و شهادت

متن کامل و فایل صوتی سخنرانی عقلانیت و شهادت؛ دکتر عبدالکریم سروش
http://roshanfekridini.blogfa.com/post/38

عقلانیت و شهادت، سخنرانی دکتر سروش در شب عاشورای 1389 بود که تقریبا در همان زمان مطالعه کردم و چند روز پیش( عاشورای امسال) به مناسبتی مجددا به خاطرم آمدم و مطالعه کردم.
خلاصه مطلب آن است که ایشان با قرار گرفتن در جو و حال و هوای سال مزبور برداشتی جدید از عاشورای حسینی ارائه می دهد که مغایر منابر و محافل معروف شیعی است که به نقد آن ذیل بخش هایی از این سخنرانی می پردازیم.
ایشان ظاهرا با استناد به اقوال زیر به اختلاف بین امام حسین و امام حسن علیهمااسلام در قضیه صلح و جنگ و روحیه این دو پرداخته اند.
با جستجو در منابع به مطلب زیر رسیدم:

ادامه نوشته