بنزین

بشنوید ای دوستان این داستان
خود حقیقت نقد حال ماست آن

بالاتر از نعمت امنیت و سلامت امر دیگری موجود نیست ، چه آنکه زر و زیور و تحفه های مادی در صورتیکه این دو بستر مهیا نباشد ؛ هیچ لذتی ندارند؛ لذا هر گونه خرابکاری ، اغتشاش و آشوب و بی امنی مذموم و راهکارهای مدنی و اجتماعی مورد تایید هر عقل سلیم و اسلام عزیز است.
گرانی دفعتی بنزین بدون آنکه نامحرمان (یعنی مردم) از آن اطلاعی داشته باشند و در پس این همه تحریم و افزایش بی محابای دلار و سختی های زندگی اگرچه لازم بود ولی در کج سلیقگی و اقدامی یک جانبه صورت گرفت که حقیر نه کارشناس حوزه انرژی و نه متخصص امر اقتصاد و نه حتی مخالف متعادل کردن آن هستم که بخواهم درباره آن نظری داشته باشم . اما اقدامات حاشیه ای این تصمیم نکات جالبی داشت که  امیدوارم در تاریخ ذهنی مردم ماندگار گردد.
1- دولتی که با حمایت اصلاح طلبان و انتقاد از اقدامات پوپولیستی به سر کار آمد برای جلب رضایت مردم 4 سال بنزین را ثابت نگاه داشت و این روزها در اوج رخوت و ناامیدی مردم از دولت تدبیر و امید به راحتی حکم به سه برابری قیمت می دهد.
2- محصولی که قیمت گذاری اش نهایتا به وزارت خانه و ستاد و دست آخر هیات دولت می رسید با تصمیم سران قوا و حمایت رهبری تغییر قیمت می دهد و این یعنی چه قدر دولت ضعیف است که قدرت اعلام و پذیرفتن مسئولیت آن را ندارد.
3- صدا و سیمایی که تا همین چند روز پیش از تظاهرات های اعتراضی لبنان و عراق حمایت می کرد به یک باره مردم را آشوبگر خواند و همه مسئولین با این نظر هم کلام شدند
4- رئیس جمهوری که همین دو سال پیش خود را حقوق دان و رقیب را قاضی و مردم را تشویق و مخیر به رای به خود به علت سبقه اش می دانست به قول مقاله ای مثل یک رئیس کلانتری با مردم سخن می گوید و آن ها را تهدید می کند و به قول مقاله دیگری انگار RESET شده است و همان حرف های گذشته و سال های دور و نزدیک اش را تکرار می کند و یادش رفته است  که رای اش را از معترضان 88 دارد.
5- رهبری که ولی امر مسلمین جهان اند و از کنترل جمعیت تا شعر و شاعری و دکترین نظامی ، اقتصاد مقاومتی ، سیاست خارجی ، مزایای کوهنوردی ، فقه و اصول و فلسفه و اخلاق ، هنر و هر موردی که در این کشور و هر کشوری رخ می دهد ، سخنرانی فرموده و در آن نظر قاطع و غالب دارند و به حمدلله منطقه را تحت سیطره و مدیریت خود دارند درباره بنزین تخصصی ندارند و اظهار نظرشان صرفا حمایت از سران قواست.
البته این فقره اخیر اتفاق میمون و مبارکی است و ان شاء الله نظر متخصصین به خصوص درباره انرژی هسته ای ، سیاست خارجی ، اقتصاد و امور کشوری مورد توجه معظم له قرار گیرد و اجازه فرمایند که به جای تشکیل مجلس و دولت و قوه قضائیه و نیروهای مسلحی که ابتدائا باید ولایت پذیری خود را به ساحت مقدس ایشان اعلام و در صورت اثبات صلاحیت های لازم در این خصوص مورد تایید شورای محترم نگهبان قرار گرفته و سپس در معرض رای و نظر مردم قرار گیرند ؛ نخبگان و ذیصلاحان که در امور تخصص و تبحر دارند به کار گمارده شوند.
6- رئیس قوه ی مقننه بدون آنکه بداند 290 نفر او را به این جایگاه رسانده اند تصمیم می گیرد و نمایندگان مجلس هم در جریان امر قرار ندارد و انگار مجلس واقعا در این کشور بیکاره است و به قول برخی شعارها ، لیاخوف را می خواهد که مجلس را به توپ ببندد
7- دولت مدعی جریان آزاد اطلاعات به راحتی اینترنت را قطع می کند و میلیاردها تومان به کشور آسیب اقتصادی زده و توهین بزرگی را به مردم و  شعور ایشان می کند و وزیر هم به راحتی می گوید دست من بسته است . نهایتا حتی وقتی برای خودش بسته دلجویی اعلام می کند ، هنوز اینترنت موبایل ها متصل نمی شود که نوعی با ماست مالی ، ماجرا را فیصله دهد.
8- اینکه تا کی قرارست فرهنگ ناپخته و احمقانه عده ای که در انقلاب 57 هم دست به آتش زدن و خرابکاری می زدند ؛ در ورزشگاه ها تماشاگر نما خوانده شده و قبل از انقلاب خرابکار و بعد از انقلاب ضد انقلاب و این روزها ، فتنه گر خوانده شوند ؛ خدا می داند. به قول فرمایش آ.جوادی آملی حفظ الله ؛ اینکه می گویند 15 میلیون پرونده قضایی داریم یعنی حداقل در هر پرونده دو طرف درگیرند و این یعنی 30 میلیون نفر حداقل درگیر شکایت اند و اگر هر نفر را دارای حداقل 1 نفر خانواده باشد یعنی 60 میلیون نفر درگیر پرونده قضایی اند ؟! پس تقریبا همه جامعه شاکی و متشاکی هستند. در همین افراد هم انسانهایی که اعتراض را تبدیل به خرابکاری می کنند بوده و هستند و خواهند بود و باید به جای پاک کردن صورت مساله به فکر حل آن یعنی ارتقای اخلاق در جامعه باشیم.
10- تصاویری که از برخورد پلیس با مردم از صدا و سیما و شبکه های مجازی دیدم ناگاه مرا به 40 سال قبل برد. آنجایی که امام در نقد کشتار مردم در میدان ژاله گفتند که به نظرم این ها خارجی بودند وگرنه ارتشی مملکت نمی تواند مردمش را به این راحتی سرکوب کند.

القصه مساله بنزین بهانه خوبی بود که کمی به خودمان بیاییم و بدانیم که بنزین تنها یک معیار بود برای اینکه نقد خودمان را بکنیم. از آقایان مسئول که بدجور در قضیه اخیر رفوزه شدند تا مردم که غیر منطقی فکر می کنند اداره کشوری که در آن وضعیت فرهنگ اقتصادی پایین است با رفاه کامل باید اداره شود و گمان نمی کنم نه تنها مردمان عادی معترض که کارشناسان و حتی رهبران اروپایی و آمریکایی هم بتوانند برای کشوری که آن را فساد سیستمی و تنبلی و بی اخلاقی فرا گرفته است کاری بکنند.

اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا وصل الله علی محمد وال محمد

الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ

وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ َ(اعراف/180)

ایستاده بودم و اسامی تعدادی از نونهالانی را که کنار هم در جایی ردیف نوشته شده بود نگاه می کردم.
نه تنها بعض آنها را تاکنون نشنیده بودم بلکه قادر به خواندن برخی هم نبودم.
در میان اسامی به اسمی برخوردم که خاطرم می آید در زمان دانش آموزی از اسامی جدیده بود و امروز از معمولی ترین اسامیست؟!!
نمی دانم الهه ی فلان و نامدار شخصیت افسانه ای که معلوم نیست از کجای تاریخ به یک باره سر درآورده است و چه مسما و معنایی دارد و چه نواقصی در میان اسامی ایرانی و اسلامی که سال هاست بر سر زبان ها بوده است وجود دارد که بر اثر جو روانی و چشم هم چشمی دیگران به این اسامی رو آورده ایم.
در آیینی هستیم که پیامبرش فرمود اگر کسی چهار پسر داشت و نام یکی را هم نام نکرد بر من جفا کرده است و ما تنها پسر و فرزندمان را به نام و نسبی می گذاریم که حتی تلفظش بر جامعه باسوادمان سخت است!؟
از لجاوت با اعراب اسم عربی را تحریم می کنیم و آنها را دارای حمیت جاهلانه می خوانیم!؟
اسم معصوم علیه السلام که همگی باتفاق دارای معانی نیکویی هستند(محمد :ستایش شده ، علی :بزرگ، حسن و حسین :نیکو ، سجاد : بسیار سجده کننده ، باقر:شکافنده علم ، صادق :راستگو ، کاظم : فروبرنده خشم ، رضا: رضایت دهنده ، تقی: پرهیزکار ،  نقی : پاک  ، مهدی:هدایت کننده) را محجور کرده و از همزاد پنداری فرزندمان با کسانی که واقعا در تاریخ انسان هایی با همان معانی و ویژگی ها بوده اند احتراز می کنیم و به کدام فکر و اندیشه سراغ صدها اسم بی مسما می رویم که فقط بخواهیم ایرانی بودن خود را اثبات کنیم و حتی از اسامی مرسومی که سال هاست در فرهنگ عامه نسوخ کرده است نیز بیزاری می جوییم.
به نظر می رسد قهقرایی که امروز گریبان را ما گرفته فراتر از مساله اقتصاد و بن بست سیاسی و قحط الرجالی و... است و فرهنگ ما به محاق پسرفت رفته است و تنها آنچه بر نوک بینی است دیده و از ایرانی بودن (که یادآور پاسخ جاهلان به پیامبران با تعبیر قرآنی اساطیر الاولین است) به همین ظواهر اکتفا کرده ایم ؛ یادی کنیم از بزرگ مردی که سی سال در زنده نگاه داشتن پارسی رنج برد و اینگونه بی هیچ تعصب قومی و قبیله ای فرمود:
اگر نام خواهی به هر دو سرای
به نزد نبی و وصی گیر جای