آثار وضعی
شاید اصطلاح مزبور که بعیدست قدمت چندانی داشته باشد از اصطلاح حرکت وضعی که مبین حرکت شیئ بر دور محور خود است ، اقتباس شده باشد. فی المثال دانشمندان برای زمین دو نوع حرکت را متصورند ؛ حرکت انتقالی که زمین دور خورشید چرخیده و اصطلاحا بعد از گذشت 365 یا 366 روز یک سال را تشکیل می دهد و حرکت وضعی که 24 ساعت شبانه روز را گویند.
اثر وضعی نیز که میان متکلمین مشهور گردیده است بیانگر اثری است از فعلی که شخص در گذشته انجام داده است (حتی توسط نسل گذشته اش) و آثارش بر او متظاهر شده است.
اگرچه در مصادیق آثار وضعی میان شیعه و سنی اختلاف بسیارست ولی در واضحات که فریقین از قرآن استنباط کرده اند ؛ تقریبا اتحاد نظر ثابت است .
مثلا از آیه زیر ؛ جز مفهوم ظاهری و تحت الفظی اش را نمی توان استنباط نمود و ثابت کرد که شارع مقدس می خواهد یک بیان ساده از خواسته اش را برای بندگان مشروط نماید:
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ اَلْقُرى آمَنُوا وَ اِتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ اَلسَّماءِ وَ اَلْأَرْض ؛ اگر آدمیان پارسایى پیشه مى ساختند، هماره نعمت ها و برکات را از آسمان و زمین برایشان فرو مى ریختیم (اعراف، آیه ۹۶)
هر چند که برخی گفته اند(دکتر مرتضی بهشتی، حقوقدان و پژوهشگر ذیل یادداشت منتشر شده در 10-2-97) که مرحوم صاحب المیزان در ذیل این آیه به مجله پایتخت در حدود سال 1347 فرموده باشند:"از حضرت ایشان، پرسیدند: چطور ما مسلمانان نماز میخوانیم ولی بارانش در غرب و سرزمینهای اروپایی میبارد؟ ایشان فرمودند: با توجه به آیه «ولوان اهل القری» آنچه موجب نزول باران و رحمت میشود، رعایت حقوق شهروندان است نه رعایت حقوق الهی که این حقوق نیز در غرب و اروپا بهتر و بیشتر از سرزمینهای اسلامی رعایت میشود." که البته با مراجعه به تفسیر المیزان ، عکس این مطلب برداشت می گردد؛ لیکن به هر حال اصل مطلب (یعنی اثر وضعی) را در این مقال نیز می توان یافت.
یا در آیه زیر ، منظور آیه بسیار مشخص است و بعیدست که مفسر و دین پژوهی بخواهد در خصوص منظور آن ؛ ایرادی بگیرد:
ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ «41»
به خاطر كارهايى كه مردم انجام دادهاند، فساد در خشكى و دريا آشكار شده است، تا (خداوند) كيفر بعضى اعمالشان را به آنان بچشاند، شايد (به سوى حقّ) بازگردند.
لذا در اثبات نظر شارع مقدس در انعکاس اعمال و رفتار ما به تعریفی که مشهور علما با اصطلاح "آثار وضعی" گردیده است تشکیکی نیست همانگونه که مفتی و مولای بزرگ قرن ها پیش که در ظاهر او را اهل تسنن نیز می شناسد می فرماید:
این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا
همه از دست غیـــــــر ناله کنند