گفتند: معلوم  است  كه  مي گويد: پسران  به  خواجه  توجّهي  ندارند ناگزير، مهر بتانِ سنگدل  و دختران  را به  ناز در دل  مي پرورم .

           گفتم : راستي  مي دانيد اين  بيت  در كدام  غزل  و چرا آمده  است ؟

           گفت : مهّم  نيست  در كجا آمده  است ، حرف ، حرف  حافظ  است  و سخن  نيز معلوم  است  و هر آن  كسي  كه  زبان  فارسي  بداند، مي فهمد كه  خواجه  حافظ  چه  مي فرمايد.

           گفتم : عيب  كار آن  جاست  كه  ما خود را اديب  و اهل  نظر و صاحب  مدرك  تحصيلي  مي دانيم ، وليكن  هيچ  نمي دانيم  كه  چيزي  نمي دانيم ، هر كس  چيزي  به  ذهنش  مي رسد بي تحقيق  و صرف  وقت ، آن  را وحي  مُنزل  مي داند.

           دو سه  تن  ديگر از اهل  مجلس  گفتند، پس  اگر چنان  نيست  شما بگوييد كه  غرض  حافظ  چيست ؟

           گفتم : شما بايد غزل  مربوط  را به  مطلع  زير بخوانيد و آن  گاه  طرح  سؤال  بفرماييد.

 طالع  اگر مدد دهد دامنش  آورم  به  كف                       گر بكشم  زهي  طرب  ور بكُشَد زهي  شرف

           نخستين  سؤال  اين  است  كه  مرجع  ضمير «شين » در تركيب   «دامنش »  كيست ؟

           و اگر حافظ  از دامن  وي  بگيرد چرا خوشحال  و طربناك  مي شود و اگر در راه  او كشته  بشود و او خواجه  را بكشد چرا شاعر شيراز شرف  مي يابد؟

           آن  گاه  به  تفضيل  گفتم  كه  اين  غزل  داراي  صنعت  «توسيم » است ، شاعر، قافيه  را ـ قافيه  غريب  و مهجور حرف  «ف » را ـ به  نحوي  آورده  است  تا در پايان  غزل  بتواند مرجع  ضمير را آشكار سازد و آن  مرجع ، حضرت  اميرمؤمنان ، علي  بن  ابي  طالب  ـ عليه  السلام  ـ با لقب  شحنه  نجف  است  كه  حافظ  در بيت  نهم  ( مقطع  و تخلّص ) غزل  مي فرمايد:

 حافظ  اگر قدم  زني  در ره  خاندان  عشق                      بدرقه  رهت  شود همّت  شحنه  نجف

           خواجه  در اين  غزل  جز «شحنه  نجف » و دوست  خود (پير مغان ) همه  طبقات  جامعه  را رد مي كند و در بيت  دوّم  مي گويد: من  در عمر خود از هيچ  كس  كرامت  نديدم .

 طَرْفِ كَرَم  ز كس  نبست  اين  دل  پر اميد من                   گر چه سخن همي برد قصّه من به هر طرف

           و آن  گاه  در بيت  سوّم  از پادشاهان ، سخن  به  ميان  مي آورد كه  چون  بت  پرستش  مي شوند و بي رحم  و سنگدل  هستند و مي گويد:

 چند به  ناز پرورم  مهر بتان  سنگدل                                  ياد پدر نمي كنند اين  پسران  ناخلف

           هر كس  چند واحد، درس  ادبيّات  بخواند مي داند كه  مرجع  اسم  اشاره  «اين » و يا به  عبارت  بهتر، حرف  تعريف  «اين » در تركيب  «اين  پسران  ناخلف » به  هيچ  تأويل ، جز «بتان  سنگدل » در مصراع  اوّل  نيست  و شاعر ساحر و عارف  با همين  حرف  تعريف  «اين » معيّن  مي كند كه  غرض  از «بتان  سنگدل » اين  پسران  ناخلف  هستند.

           و حال  بايد معني  كلمه  در بيت  و معني  بيت  در كلام ، يعني  همه غزل ، وحدت  موضوعي  داشته  باشد، زيرا كه  شاعر ما خواجه  حافظ  است  و حرف  ياوه  نمي گويد.

           ناگزير از مراجعه  به  تاريخ  هستيم  و مي بينيم  حافظ  در عهد شاه  شيخ  ابواسحاق  و سپس  محمّد مبارز الدّين  و پسر وي  شاه  شجاع  و خاندان  آل  مظفّري  مي زيسته  است  و اين  بتان  مظفري  واقعاً سنگدل  بوده اند. شاه  شجاع  چشمان  پدر خود، امير محمّد را ميل  كشيد (759 ه) و درست  ربع  قرن  پس  از آن ، دو چشم  پسر جوان  خود، شبلي  را فرمان  داد از جاي  كندند. و اين  بتان  سنگدل ، خود شيخ  بودند و از اهل  طريقت  المعتضدباللّه .

           در صفحه  577  تاريخ  ايران   (اقبال  و پيرنيا ـ چاپ  خيّام ) مي نويسد:

 «امير مبارزالدّين  در سال  755 ضمن  محاصره  اصفهان ، با فرستاده   ابوبكر المعتضد بالله   بيعت  كرد كه  در مصر، خود را جانشين  خلفاي  عباسي  مي دانست .

 طريقي  را كه  شيخ  ابواسحاق  اينجو قبل  از او در اين  مرحله  پذيرفته  بود، قبول  كرد...» و مراد از «پدر» در اين  بيت  ـ به  قرينه  كلّ غزل  ـ حضرت  اميرمؤمنان  و شحنه  نجف  است  كه  سرور جوانمردان  جهان ، يعني  «فتيان » است  و «پدر و پسر» در زبان  فارسي ، اصطلاح  علم  فتّوت  است  چنان  كه  در  فرهنگ  اصطلاحات  و تعريفات  (نفايس  الفنون )  ذيل   «كبير»  آمده  است :

           «كبير  Kabir   [ فتوّت  ] : آن  كه  شرب  اين  (پسر) از نهر او بوده  باشد بي  واسطه ، يعني  قدحي  از او خورده  باشد... و از اين  جهت  او را  پدر  خوانند و شارب  را  پسر،  و اسم  كبير بر زعيم  قوم  اطلاق  كنند و ...»

           و در تأييد اين  معني  است  كه  حافظ  مي گويد: تا كي  بايد مدح  شاهان  بكنم  و به  ايشان  بنازم  در حالي  كه  اين  پسران  ناخلف  از پدر و كبير فتوّت ، يعني  شحنه نجف  يادي  نمي كنند و همين  معني  را ابيات  ديگر غزل  به  اثبات  مي رسانند كه  خواجه  از ترس  اهل  تعصّب  برادران  اهل  سنّت  نمي توانسته  حرف  دل  خود را آشكار كند و قراين  اين  معني  پوشيده  را در همين  غزل  نهاده  است .

 بي  خبرند زاهدان  نقش  بخوان  و لاتقل            مست  ريا ست  محتسب ، باده  بده  و لا تخف

           يعني : به  قيافه  و شكل  و شمايل  زاهدان  نگاه  بكني  همه  چيز را مي فهمي  كه  بي خبرند و حرف  نمي زني  و محتسب  (امير محمّد مبارز الدّين ) مست  ريا و تزوير است  از آن  است  كه  فساد، همه  جا را گرفته ، باده  بدهيد تا بخورند و نترسيد كسي  به  كسي  نيست .

 صوفي شهر بين كه چون لقمه شبهه مي خورد                  پاردمش دراز باد اين حيوان خوش علف

 حافظ  اگر قدم  زني  در ره  خاندان  عشق                       بدرقه  رهت  شود همّت  شحنه  نجف