الناجی من الرجال قلیل و من النساء اقل و اقل
این روایت از دو منبع نقل شده، یکی از آن دو مرحوم کلینی است و دیگری را شیخ طوسی در من لا یحضره الفقیه آورده است. طریق نخست را طریقی ضعیف خوانده اند؛ زیرا در سند روایت محمد بن سنان است که مشهور، وی را تضعیف کرده اند.همچنین عمرو بن مسلم در سند آمده که توثیقی درباره او وارد نشده است. حدیث بعدی نیز مرسل است.(ر.ک:زن در اسلام- علاسوند- ص ۵۵)
عَنْ سَدِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) لَا تُصَدِّقْ عَلَيْنَا إِلَّا مَا وَافَقَ كِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّةَ نَبِيِّه (وسائلالشيعة/ج 27 /ص 123)؛
از امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) روایت شده که فرمودند: احادیثی که از ما نقل می شود را نپذیرید مگر اینکه مطابق قرآن و سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) باشد.
حدیث مذکور هم با آیات متعدد منجمله 13 حجرات و 40 غافر تناقض دارد که به جهت اهمیت این دو آیه بر اثبات نقض و نفی حدیث مذکور ، بر آدرس آنها اشاره نمودم، لیکن در سراسر آیات شریفه به نفس اعمال کریه و نیکو و دعوت "ناس" سخن رانده شده و مخالفین را مستحق عذاب و مستمسکین را محق بر پاداش دانسته است و دلیلی بر جنسیت در دست نیست.
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَاب(40- غافر)
اگر بخواهیم در کنار نفی شرک پرستی ، مضمون و رفتار نبی مکرم اسلام(ص) را در صدر اسلام مورد واکاوی قرار دهیم ؛ بیش از همه زدودن چهره ظلم از تارک زندگی مستضعفان منجمله زنان بوده است که به مثابه شهروند درجه دوم مورد استضعاف واقع گردیده و آیات محکمی بر استقرار حقوق انسانی ایشان نازل و در ذمه رسالت نبوی نهاده شده است و به نظر نمی رسد این حدیث از آن وجود نازنین منقول باشد
پایان سخن آنکه از منظر عقلی نیز که از منابع فقه جعفری است ، مستدرکی بر نقص جنسیت چه از حیث خَلق و چه از منظر خالق به دست نمی آید ، چرا که از منظر خلق ، صرفا تناسب اندامی تفاوت فاحش دو جنسیت بوده و مستدلی بر برتری های ذاتی در علوم جدیده و قدیمه تبیین نگردیده است و همچنین است نظر ذات اقدس اله بر ادای کلمه "باز شناختن" در ذیل آیه 13 حجرات در خلق جنسیت ها که به نظر می رسد از براهین باشد.
البته مزاحا و به یاد عزیزی و جهت یادآوری جنسیت راقم سطور ، تک مضراب معروف را که تشفی دل همه مردان است ، می نوازم که:
اگر نیک بودی زن و نام زن
زنان را مزن نام بودی ، نه زن
همه از دست غیـــــــر ناله کنند