لزوم عدم استقلال اقتصادی زنان (واقعیت یا تحجر یا سوء استفاده)
آیه چهارم سوره مبارکه نساء(وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً....) دقیقا نقطه عکس سخن شماست که در آن مردان را از دخالت در امور مالی زنان (که متعلق به خودشان است) نهی می دارد؛ همچنین آیات شریفه ی 32 و 7 سوره مبارکه نساء (که به نظر می رسد نعوذبالله تدبیر خالق یکتا در نزول سوره ای طویل با آیاتی روشن و به نام این جنسیت نیز کفاف زیاده خواهی مردان را نداده است) دقیقا به سهم مالی مشخص مردان و زنان سخن رانده و اگر قرار بود که اموال زنان در دست مردان خویش باشد ، چنین آیاتی موضوعیت نداشت.
همچنین در کثرت فتاوی علمای اعلام، چنین حکمی دیده می شود که :اسلام مردان و زنان را مالک اموال خویش محسوب کرده است وزنان همچون مردان حق مالکیت بر اموالشان را دارند، بر همین اساس، بنابر نظر اکثر فقها زن می تواند در اموال خود (بدون این که با حق شوهر تزاحم داشته باشد) تصرف کند، البته در نذر، صدقه و خیرات اجازه شوهر شرط است(توضیح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۶۱۱؛ آیت الله گلپایگانى، مجمع المسائل، ج۳، ص۳۵، چاپ دوم، دار القرآن الکریم، قم ۱۴۰۹ ق.) که به نظر می رسد این شرط نیز بر اموالی است که از نفقه یا مال شوهر باشد و گرنه مصداق جمله ی قبل با بعد از آن هم مغایرت دارد.
اما در مقام حضرت خدیجه (س) ام المومنین آمده است که در هنگام ارتحال آن بانوی جلیل القدر ، جبرئیل کفن ایشان را از بهشت هبه آورد و عرضه کرد : یا رسولالله ، خداوند به تو سلام میرساند و میفرماید : «ایشان اموالش را در راه ما صرف کرد و ما سزاوارتریم که کفنش را به عهدهبگیریم .» در حالیکه اگر ایشان صرفا اموال خود را به حکم دینی تحت اختیار همسر خود ، رسول مکرم اسلام قرار داده بود ، تنها به یک حکم و وظیفه دینی عمل کرده بود و مصداق چنین مقامی در عوض چنین ایثاری (یعنی هبه بر میل در راه خدا) بر ایشان مستولی نمی گشت.
در قضیه فدک و بخشش زمین های زراعی آن دیار به حضرت زهرا (س) از جانب رسول اکرم (ص) که مورد غصب خلفا واقع شد نیز اثری از مدیریت مالی امیر المومنین بر ارثیه ای را که رسول الله (ص) به صورت یک کارگاه زراعی برای حضرت فاطمه (س) به دستور حق-سبحانه و تعالی- واگذار کرده بود ، نمی بینیم. همانگونه که در کتاب شریف علل الشرایع ج29، صفحات 124 و 189 و هنگام مواجهه ی عمال خلیفه اول ، بحث و جدل فی مابین وکلای حضرت زهرا(س) با عمال می باشد و نه وکلای امیر المومنین (ع) و قضیه مدیریت مستقیم حضرت زهرا (س) که البته ببش از کسب منافع مالی دنیوی بیشتر بر محور زدودن فقر از چهره مدینه متمرکز بود در جریان سبعه الحدایق به نقل از بلاذری نیز نقل شده است که به جهت کمتر شناخته شده بودن این مطلب ، به آن کمتر می پردازیم.
بیش از آنکه در شرع مقدس اسلام در خصوص مدیریت مالی و قائم بودن (تنها آیه شریفه 34 – نساء ) مردان بر زنان و چنین وجه هایی که به نظر می رسد همگی بر اساس آیه شریفه 13 حجرات که صرفا تقوا پیشگی را شرط ارجمندی نزد خالق دانای آگاه می شمارد و زنانگی و مردانگی و دیگر امور را صرفا برای بازشناسایی ، علت تفاوت ها می شمارد ؛ اسلام بر کسب روزی و به خصوص کسب روزی حلال تاکید دارد و به نظر می رسد که آیه مزبور در سوره ی نساء نیز تنها برتری غالب مردان نسبت به زنان به صورت اخص و آمار شهودی و با در نظر گرفتن برهه های متعدد تاریخی ، قوای بدنیشان باشد و نه امور مالی که البته :الله اعلم
پایان سخن آنکه حقیر دوای اختلافات و احتجاجات خانواده ها در جدایی ها و تجردهای طویل امروزین را نه دعوت به واگذاری مدیریت اقتصادی و حاکمیتی مرد بر زن یا در نسخه های فمینیستی دیکتاتوری زنانه و دیگر اموراتی که دولت اسلامی در وام و مسکن و غیره به دنبال آن می گردد که تقوی و مهمتر از آن ورع صاحبان منبر و وعظ و قدرت بر طبق "الناس علی دین ملوکهم" می فهمم و از شما می خواهم که نسبت به اصطلاح سخن خود در برنامه پیشین اقدام و همیشه خرده جایی برای شنیدن سخن دیگران نیز باقی بگذارید
پاسخ آقای ماندگاری در برنامه بعدی سمت خدا:
من خیلی صادقانه میخواهم عرض بکنم ما گاهی وقتها بعضی از مباحث را این جا مطرح میکنیم به همهی جوانباش توجه نداریم و خوبی زنده بودن برنامه و همین که این همه مخاطبان عزیز چه حوزویان عزیز چه دانشگاهیان چه عموم در طریقی با برنامه همراه هستند همین است بعضی از جوانبی که به ما تذکر میدهند واقعا با آغوش باز قبول میکنیم من عرض میکنم آن چه که در جلسهی قبل اشاره کردم با تذکراتی هم که دریافت کردم کامل نبود و نقصهایی داشت که نقصاش را الآن اشاره میکنم و رفع میکنم این که گفته شد زنان در مکتب ما استقلال مالی نباید داشته باشند من رفتم روایت را نگاه کردم آیات را دوباره نگاه کردم دیدم نه اجازهی استقلال مالی به زنان هم داده شده هر چند در روایاتمان داریم و در دستورات دینیمان داریم که از باب این که بارها این بحث گفته شده از باب این که مسئولیت اقتصادی خانه به عهدهی مرد است زن واجب النفقهی مرد است مرد واجب النفقهی زن نیست ........... این را میخواستیم بگوییم اگر بد گفتیم معذرت میخواهیم. (برنامه 30/7/93)
http://samtekhoda.tv3.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=2063:930730&catid=37:mandegari&Itemid=300
البته مطالب بسیار مفصل تر بود و خواندن (البته گوش دادن) آن خیلی جالب است و واقعا از ایشان باید تشکر کرد که بسیار متواضعانه اصلاح کردند
همه از دست غیـــــــر ناله کنند