ان الدین عندالله اسلاما
چندی پیش و پس از دریافت ایمیلی در خصوص توجیه علمی دو نیمه شدن ماه و وجه تسمیه دینی آن و ادعای مساله توسط احدی از کارمندان ناسا ، مطلبی را در این خصوص نگاشتم که مراجعه به بایگانی در این زمینه روشنگر است ، اما اکنون نیز به بهانه ی دریافت مطلبی قدیمی در خصوص خانم Sunita Williams که از افسران مشهور آژانس بین المللی فضایی ایالات متحده آمریکا می باشد (در مدت حضورم در ایستگاه ناسا ، زمین را در تاریکی مطلق می دیدم.ولی هشت نقطه از زمین همیشه نورانی بود.و دیگر اینکه مدام و بلا انقطاع در آسمان بدون وجود کوچکترین فرکانسی،صدای اذان می آمد.) مطالبی را به شرح ذیل می نگارم:
1) با کمی جستجو در اینترنت متوجه می شویم که اصل این مطلب از سوی ایشان در هیچ کجا با لینکی موثق وجود ندارد.
2) برخی از مباحثین در این امر ، اصل موضوع را به دلایل فنی منجمله اصل حضور ایشان و ... مردود می دانند.
3) فضای کشورهای چند ملیتی مانند آمریکا همچون کشورهای تک مذهب و ملیتی همچون کشورهای خاورمیانه و ایران نیست که اشخاص برای ابراز دین خود تحت فشار باشند و نخواهند به صورت رسمی و در وبلاگ های(اعم از tweeter و facebook) خود آنرا رسمی اعلام کنند.
4) مرحوم مهندس بازرگانی(ره) می فرمود که ما خدا را پشت برخی اوهام و افهام پنهان می کنیم و سپس چون آن دلایل که متقن نبودند رد می شوند ، آن موقع برای ما در وجود خدا تشکیک به وجود می آید.
5) بُعد علم اولین پله از درک حقیقت است و پایه ای است برای عین الیقین تا به سوی حق الیقین رهنمون باشد ، بنابراین علم در خود ناخالصی زیاد دارد و ممکن است در درک ملول باشد ، چه آنکه مولانا پای استدلالیون را چوبین می داند. بنابراین تکیه بر علم در وصول به معنا مسیری مبنایی و اساسی نیست که:
تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش
6) قرآن کریم هنرمندانه با امثله ی فراوان و در جای جای این کتاب مُنزِل ، راه عین الیقینی را پیش می گیرد و سعدی (علیه رحمه) این معنا را به خوبی به تصویر می کشد که:
برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار
7) خدا و راه دین داری اش برای اثبات از منظر علم و مشاهده بسیار پرمخاطره اند ، چرا که باید در ذهنی کوچک ، وجودی عمیق را درک کرد. ریاضی دانان در معنای این کلام حد یک بر بی نهایت ، را صفر می دانند ؛ یعنی نمی توان نامحدود را در محدود گنجاند و چاره ای نیست که تنها:
آب دریا را گر نتوان کشید گر به قدر تشنگی باید چشید
پایان سخن آنکه برای به دست آوردن حقیقت و ابراز خرسندی از دین داری و تبلیغ دین ، نیاز به ارجاع کلام به انسانها ، علوم و... نیست و قرآن خود راهکارهای این امر را تحت اختیار ما می گذارد:
أَفَمَن يَخْلُقُ كَمَن لاَّ يَخْلُقُ أَفَلا تَذَكَّرُونَ ﴿۱۷- نحل﴾
یار بی پرده از در و دیوار در تجلیست یا اولی الابصار
همه از دست غیـــــــر ناله کنند