إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا ﴿۲﴾

 

ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم و او را مى‏آزماييم بدين جهت او را شنوا و بينا قرار داديم

 

 إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا ﴿۳﴾

 

ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس

 

إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ سَلَاسِلَا وَأَغْلَالًا وَسَعِیرًا ﴿۴﴾

 

ما براى كافران زنجيرها و غلها و شعله‏هاى سوزان آتش آماده كرده‏ايم

 

إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا ﴿۵﴾

 

به يقين ابرار و نيكان از جامى مى‏نوشند كه با عطر خوشى آميخته است

 

 عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا ﴿۶﴾

 

چشمه‏اى كه بندگان خدا از آن مى‏نوشند و [به دلخواه خويش] جاريش مى‏كنند

 

یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا ﴿۷﴾

 

[همان بندگانى كه] به نذر خود وفا مى‏كردند و از روزى كه گزند آن فراگيرنده است مى‏ترسيدند

 

وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا ﴿۸﴾

 

و به [پاس] دوستى [خدا] بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‏دادند 

 

إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا ﴿۹﴾

 

ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‏خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهيم

 

إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا ﴿۱۰﴾

 

ما از پروردگارمان از روز عبوسى سخت هراسناكيم

 

 

 

 

 

جرج جرداق مسیحی در تفسیر آنکه ، چرا علی (ع) از کعبه زاده می گردد سخن شیوایی دارد که نمی توان از گذشت. شاید به این جهت باشد که مثل امیرمونان را مانند مثل عیسی بن مریم می دانند ، نه از آن جهت که در کهل و مهل با مردم سخن گفت بلکه به آن جهت که علی (ع) با بی نظیرترین وجه ممکن که متواتر بین همه مسلمین است از داخل خانه کعبه زاده شد تا از همان ابتدای حیات مبارکش چراغی باشد برای آینده قوم و آیین دارانش. او در خانه محمد (ص) (پیامبر دین) رشد یافت ، داماد او و همسر بهترین و والاترین زنان عالم گشت ، لقب امیر مومنان گرفت ، بارها و بارها پیامبر او را به جانشینی معنوی خویش معرفی کرد و سخن ها در فضیلتش گفت تا آنجا که در قرآن ، او را جان خویش معرفی کرد. برادر دینی خود خواند و ده ها حال و قالی که بر او رواساخت ، اما با همه این احوال و همچون تولد شگفت انگیز عیسی مسیح (ع) خیل کثیری از شاهدان عینی نوع تولد و معجزات او راه را در میان خانه گم کرده اند :

 

کعبه یک سنگ نشانیست که ره گم نشود

 

حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست

 

 

 

جرج جرداق ، علی را از این باب مولود کعبه می داند که او راه و روش کعبه را به پیروانش بیاموزد ، تا پیروان چراغ این کعبه را روشنایی راه سازند.

 

 

 

میلاد مولود کعبه مبارک باد