چند وقتی بود که پس از ظهور وسیطه های فراگیر شبکه های اجتماعی تحت موبایل به فکر آمارگیری از کم و کیف اعضا و رفتار ایشان بودم ؛ آمار زیر را بر اساس یک نمونه آماری 200 نفره استخراج کردم . گمانم این است که مطلب جالبی برای اشتراک گذاری باشد:
خاطر نشان می کنم این نمونه آماری یک جمعیت از حدود 15 الی 75 ساله عمدتا شهرنشین ، البته دارای پراکندگی در برخی از مراکز استان ها (بیشتر تهران و قزوین) و شامل دانشجو ، خانه دار ، کارمند ، کاسب و غیره است . همچنین بنا بر فراخور ، شبکه اجتماعی مورد مطالعه ؛ شبکه فراگیر تلگرام انتخاب شده است.
1) 1 درصد بدون موبایل
2) 10 درصد بدون ارتباط با شبکه اجتماعی مزبور
3) 35 درصد عکس پروفایل شان را عکس خود انتخاب کرده اند.
4) 4 درصد عکس پروفایل شان را با اشخاص دیگری در یک قاب انتخاب کرده اند.
5) 8 درصد از تصاویر فرزندانشان به عنوان عکس پروفایل بهره برده اند
6) 5 درصد یک مفهوم مذهبی / ملی یا جمله ای تاثیر گذار را به عنوان عکس پروفایل انتخاب کرده اند
7) 11 درصد گل یا تصویری متفرقه را به عنوان پروفایل خود انتخاب کرده اند
8) 3 درصد تصویری از یک شخصیت شناخته شده را عکس پروفایل خود قرار داده اند (83 درصد این 3 درصد عکس استاد شجریان را به مناسب ظهور علائم بیماری ایشان در این ایام ، عکس پروفایل خود کرده اند)
9) و سرانجام 23 درصد هیچ گونه تصویری برای خود انتخاب نکرده اند (نزدیک 20 درصد از این 23 درصد مدت ها به تلگرام خود سرنزده اند)