هر چند هنوز تتبع این کتاب هزار صفحه را که حدود دو ماهی است به دستم رسیده است به پایان نبرده ام تا مفصل تر درباره آن اظهار نظر کنم ولی به قدر وسع و بضاعت به چند نکته ای می پردازم:
نخست آنکه کتاب حدود یک هزار صفحه و حاصل چند سال تحقیق نویسنده است و به صرف چند سطر نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد
دوم برای چاپ کتاب تلاش محکمی صورت نگرفته است و نویسنده در کمال آزادی به نقد و بحث درباره کتاب خود در جوامع علمی و حوزوی می پردازد.
نویسنده دلیل این انتشار محدود کتاب را  در صفحه نخست کتاب اینگونه ذکر می کند: «این کتاب، فقط برای استفاده و بررسی شما محقق دینی عرضه شده است. از انعکاس مطالب و درج خبر در باره آن، مگر در کتب تحقیقی و پایان نامه ها، پرهیز گردد».هر چند طبق معرفی نامه ای که در صفحه نخست کتاب آمده است، کتاب در سال ۱۳۸۹ برای صدور مجوز به وزارت ارشاد اسلامی عرضه شده و به مرحله فهرست نویسی پیش از انتشار (فیپا) نیز رسیده است ولی با مخالفت مسئولان سانسور وزارتخانه یاد شده روبرو شده و از این رو حداقل تا کنون کتاب به طور رسمی و کاغذی در ایران منتشر نشده است.
سوم بر کتاب ایشان نقدهای زیادی آمده, اما هیچ کدام همچون خود کتاب عالمانه نیست, چون نه محقق و نه نقادها به شیوه معمول و مرسوم حوزه که شامل در نظر گرفتن منابع از حدیث و روایت و ادبیات است, عمل نکرده اند و صرفا تمجیدیه یا تردیدیه هایی از بزرگان نسبت به اصول کتاب وارد آمده است.
چهارم آنکه علوم فقهی مثل دیگر علوم شامل اسلوبی است که هر شخصی قادر به ورود  آنها نیست. فی المثال در علوم مهندسی پایه هایی همچون ریاضی, فیزیک و علوم هندسی و دیگر مباحث لازم برای اخذ درجه کارشناسی و سپس تحصیل علوم معاصر در این مقطع و ورود به مقطع ارشد و کسب روش تحقیق و پژوهش و شیوه بحث آغاز و آن گاه در مقطع دکترا, شخص قادر و مجاز به اظهار نظر بر اساس آموخته های قبلی است. برای اظهار نظر یا نقد چنین مباحث فقهی نیز علوم رجالی, درایه, ادبیات عرب, تفسیری و... نیاز است که شان فقها رضوان الله تعالی علیهم است و اکنون ما به حکم عقل (در تجهیز ایشان به این علوم) به برداشت های ایشان از احکام اسلامی عمل می کنیم, بنابراین اگرچه ممکن است نکاتی از این کتاب یا دیگر آیات و روایات و کتب بر ما صحیح یا غلط آید اما نهایتا باید بر اساس برداشت و نظر فقهی و کامل یک عالم به موضوع عامل باشیم, چه آن که به فرموده حضرت مولانا :

دست ناقص دست شیطان است و دیو
زانکه اندر دام تلبیس است و ریو
جهل آید پیش او دانش شود
جهل شد علمی که در ناقص رود
پنجم: بررسی عقلی و اجتماعی از منظر وجدان هر شخص و همچنین روح بیان نویسنده متشرع کتاب است که فی مابین محتویات کتاب و اخلاق رذل بی عفتی که نمود عینی آن بدحجابی و بی حجابی امروز است داوری کند و بنابر برداشت خود از مصحف شریف, دین و عقیده اش از نوع شکل ظاهری اجتماع اسلامی ترین کشورها تا لاییک ترین آنها سنجش قلبی و عقلی نماید که آیا به فرض صحت وجود چنان حجابی در عصر نبی مکرم اسلام, آیا این نوع حجاب و پوشش و عفت در کشورهای اسلامی ایران و ترکیه و سوریه (و نه حتی کشورهای غربی) مرضی حضرت حق و نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله است!؟ و آیا به فرض صحت حجاب های مورد اشاره که به افواه عام حجاب زنان روستایی امروزین ماست, مورد بهره زنان و مردانی است که با چنین اشکال و قیافه های معلوم الحالی به تردد در اجتماع پرداخته و بعضا نه نسبت به اصل حجاب که به اصل دین و مذهب اشکال دارند و با هر موضوع مذهبی, برخوردی سلبی و استهزایی دارند!؟
شایان ذکرست که در مصاحبه چهار استاد برنامه افق در مورد حجاب, کوچک ترین اشاره ای به این منبع نمی گردد, اگرچه مطالبی از این کتاب که موضوعش جز مباحث قدیم و مهمترین محقق عالمانه اش مرحوم قابل بود ذکر می گردد و شاید خلاصه اش این باشد که به فرض عدم وجوب حجاب برای مو و گردن زنان, عفت امری عرفی و شرعی و اخلاقی است که باید مورد نظر مومنان اعم از زنان و مردان باشد, لهذا باید دقیق بود که بالفرض صحت مطالب کتاب که به فرمایش دانشمند عظام دکتر سروش, حکمش با فقیه است و نه محقق و روشن فکر, عفت و پاکدامنی و پرهیز از زیاده خواهی جنسی و خارج از قاعده مورد تایید هیچ عالم دینی و چه بسا عاقل اجتماعی نیست و از این مناظره و کتاب و دیگر اختلافات در فروعات فقهی نمی توان جهت توجیه بی حجابی ها و بدحجابی های مرسوم بهره و منفعت شخصی برد.
باشد که دریابیم اگر امثال بی بی سی و صدای آمریکا و پایگاه هایی که عناد خود را با این کشور و دین ما به صورت رسمی و در قالب کودتای ۲۸ مرداد و اظهارات پرطرفدار نامزد ریاست جمهوری امروز آمریکا(ترامپ) در خصوص اخراج مسلمانان از آمریکا که تنها مشتی از خروارست,طلایه داری می کنند به چه هدف و انگیزشی اند. 

فایل صوتی مناظره ای درباره #حجاب

#سروش_دباغ
#یوسفی_اشکوری
#حجت_الاسلام_هدایتی
خانم #وسمقی
مجری: سیامک دهقان پور

#دیده_بان_زنان
https://telegram.me/joinchat/Ap1LozuvAZsiaQhiEQen5A