زیارت سه جانبه
مفسر ارزشمند و فقیه فرزانه
حضرت آیت الله جوادی آملی دام ظله
سلام علیکم
در احدی از جلسات تفسیر صحیفه نور فرمودید که زیارت سه جانبه پس نماز نه تنها عقلی و نقلی نیست که حتی یک بزرگی هم نسبت به آن دستور نداده است، به جای آن زیارات تعقیبات مشترکه در سلام به ایشان را مراعی باشید.
اولا در اقوال عام اینگونه شایع است که چون زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در هر حال و رخدادی افضل اعمال است، همچنین قائلین به امام رضا علیه السلام از انحراف واقفیه بعید بوده و یقینا دوازده امامی اند و از طرفی زیارت حضرت صاحب العصر علیه السلام نشانه تقرب به ایشان به عنوان امام حی می باشد، این زیارت سه جانبه معمول گردیده است و اختصاری از عمل به رکن پنجم اصول شریعت پس از ارکان ثلاثه صلاه تلقی می گردد.
ثانیا در هر دو نسخه زیارات ائمه علیهم السلام در کتاب شریف مفاتیح الجنان به نقل از شیخ صدوق و کفعمی نامی از صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها نیامده و این خلاف رویه سیاق ادعیه مشهور در زیارات ائمه هدی است و این ظن را تقویت می کند که مرجع صدور آن، معصوم علیه السلام نباشد.
فلذا مستدعیست در خصوص دوگانه فوق، نظر مبارک را اعلام فرمایید.
توفیقات و سلامتی حضرت تان، پاینده باد.
همه از دست غیـــــــر ناله کنند