شب ، سکوت ، کویر
دنیای عجیبی داریم.به قول مولانا:
آن یکی خر داشت پالانش نبود / یافت پالان گرگ خر را در ربود
در حالیکه ابداعات و اختراعات معاصر بشری می توانست به عاملی جهت راحت ایشان مبدل گردد، لیک عدم بهره صحیح از آنها موجبات کج رفتن این راه گشته و عملا :
در میان خانه ، گم کردیم صاحب خانه را.
خیلی خوشحال بودم وقتی بر اثر ابتکارات جدید این سال های اخیر ، ارتباطات آن قدر سهل و وسیع گردیده است که نه تنها مجالست حضوری و امری مترقی تر مثل تلگراف و بعد ها تلفن که دیگر مثل شبکه های اجتماعی اورکات و فیسبوک یا ابزارهای نسبتا سخت کاربری مثل ایمیل و غیره برای ارتباطات که امکاناتی سهل الوصول و همگانی همچون شبکه های اجتماعی مبتنی بر آی دی های تلفن همراه در دسترس همگی قرار گرفته است. لذا از وایبر و واتس اپ و لاین گرفته تا تلگرام سخت مشتاقم نموده بودند که از این وسیطه ها جهت تقریب قلوب دوستان و ارحام بهره گرفته و از احوال ایشان مطلع باشم.
اما تبدیل این وسایط به محفلی برای دامن زدن به شایعات ، تشدید غیبت در غیاب مومن، تظنین اتهام به افراد و از همه بدتر ابطال وقت انسان به امور باطله ؛ نوعا محسنات را تبدیل به سئیات نموده و سلب توفیق در ادای امور فوق الذکر را موجب گردیده است.
از طرفی پاسخ های امری جهت ادای معروف و نهی ای از منکرات نه تنها کارساز نیست که مصداق به مناقشه نبودن به مثل ، مشابه آیه زیر گردیده است:
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَیسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَیرِ عِلْمٍ : و کسانی را که )مشرکان (به جای خدا می پرستند دشنام ندهید؛ مبادا آن ها( نیز) از روی دشمنی و جهالت خدا را دشنام دهند. (الانعام: ۱۰۸)
در حالی به خصوص در این وسایط هیچ سخنی غیبت شمرده نمی شود که :
ابوذر می فرماید، از رسول خدا(ص) پرسیدم که غیبت چیست؟ حضرت فرمودند:" غیبت عبارت است از اینکه نسبت به برادرت چیزی بگویی که او از آن خوشش نمی آید.
ابوذر پرسید: حتی اگر این صفت و ویژگی در او باشد؟- باز هم غیبت، به حساب می آید؟- حضرت فرمود:" اگر- آن صفت- در او باشد، غیبت است؛ والا تهمت به حساب می آید."
و همچنین است ادامه حضور در چنین وسایطی چرا که :
امام علی(ع) فرمود:" گوش کننده به غیبت، نیزغیبت کننده است."
از طرفی چون توان من برای دفاع از برادران مسلمان در مقابل سیل غیبت ایشان قوی است ولی برای جهت معذوریت های اخلاقی محافل مزبورنمی توانم اقدامی شایسته نمایم، مصداق سخن زیر می شوم که:
از رسول خدا(ص) آمده است:" ای علی! کسی که نزد او برادر مسلمانش غیبت شود و بر یاری کردن برادرش- دفع غیبت او- توانا باشد و او را یاری نکند، خداوند او را در دنیا و آخرت رسوا می کند."
متاسفانه کثرت مطالب گروه های مزبور آغشته به اباطیل و شایعات گردیده است ، شایعاتی که به قول فرمایش مولا کلام، این چنین ایجاد شده اند:
علي(ع) در نهج البلاغه مي فرمايند« ولکن يُوخَذُ مِن هذا ضِغثٌ و من هذا ضغث فَيُمزجان مردم قسمتي از حق و قسمتي از باطل را گرفته و در هم مي آميزند و از اين راه ، باطل را به خورد مردم مي دهند.
در تعاریف شایعه آورده اند:
شایعه عبارت است، از یک گزاره ویژه و گمانی که ملاکهای اطمینان بخش رسیدگی در آن وجود نداشته و معمولاً به صورت شفاهی از فردی به فرد دیگر انتقال مییابد.
در علم ارتباطات، "شایعه را گفتمانهای غیر رسمی و نامعتبر و در نتیجه نهایی اطلاعات وارسی نشده میدانند که در چند مرحله در چارچوب نظام ارتباطی پرورانده شدهاست و از آنجایی که اطلاعات در هر مرحله دست به دست شدهاست، اغلب تحریفاتی در آنها صورت میگیرد. ممکن است بعد از چندین بار تحریف، محصول نهایی به کلی با آنچه در ابتدای کار منتقل شده متفاوت باشد"
لذا کثرت این شایعات که متاسفانه جهت گیری های آن خواسته یا ناخواسته مقابل دین است بر آیه زیر بر می گردد:
إِنَّما يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْكاذِبُون - سوره نحل آيه 105
خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر گرداند.
همه از دست غیـــــــر ناله کنند