دیگر حتی روستایی هایی که روزگاری خوش بودند و زندگی برایشان شادمان بود به لطف دنیا صنعت و سیاست زده ی امروز ، شادیشان را در بنگ و رنگی خلاصه کرده اند و چه بسیاری که شادی را به عیش پیاله ای فروخته و دفع غم را به لحظه ای محدود کرده اند.

گوشی های همراه هم که به قول "ثالث"ی ، سرها را به گریبان برده و یک ایل انسان کنار هم ، انگار هم فروخفته اند که صدایی جز"چک چک" دکمه های گوشی شان را نمی توانی بشنوی.

دیگر مثل گذشته های نه چندان دور نیست که اسباب بازی ات ، یک توپ پلاستیکی باشد ، دعوت نشدنت به یک عروسی و میهمانی بزرگترین عزایت ، لباس نو خریدن  ،بزرگترین ذوقت  ،عیدی گرفتن آرزویت و چه و چه ، چه آنکه دیگر بچه ها به جای توپ با چند دکمه ، جنب و جوش می کنند ، می طراوند و چه آنکه در مقابل آن روزگاران ما ، گل های  پژمرده ای بیش نیستند.

شادی مثل یک کالای لوکس نیست که بتوان آنرا خرید ، به اعتقاد من و بر خلاف نظر برخی ها ، شادی حتی یک Gifts Of Grace نیز نیست که هبه و هدیه از سوی بزرگی معنا شده است. شادی نتیجه ی اعمالی است که به آنها پایبندیم و آن اعمال انعکاسی است از عمل تابیده شده ی ما به خودمان.

"إن الذین یأکلون أموال الیتامی ظلما إنما یأکلون فی بطونهم نارا وسیصلون سعیرا"؛ سوره ی نساء، آیه ی 10،

به راستی آنان که اموال و دارایی یتیمان را به ستم می خورند، جز این نیست که آتشی در شکم خود فرو می برند، و به زودی در آتشی فروزان درآیند.

ان الصلاه تنهي عن الفحشاء و المنكر "العنكبوت – آیه 45"

نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى‏دارد

وعد الله الذين آمنوا وعملوا الصالحات لهم مغفره واجر عظيم "مائده – آیه 9"

خدا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند به آمرزش و پاداشى بزرگ وعده داده است

و آیات و روایات فراوانی که ما را به این امر توجه می دهد. اخیرا علم نیز به اثبات این مسئله آمده است و همه از تحقیقات پروفسور ایموتو محقق و دانشمند مشهور ژاپنی که با انتشار یافته های تحقیقات خود، مدعی شده است که  که مولکولهای آب نسبت به مفاهیم انسانی تاثیرپذیرند مطلعند و مهمتر اینکه تحقیقات ایشان تا کنون از سوی موسسات علمی فیزیکی و زیست شناسی و البته شیمی مورد تایید قرار گرفته است.

مفهوم شادی ، یک مفهود تجردی و انتزاعی نیست ، مفهومی زاده ی آرزوهای رویاگونه و دست نایافتنی بشر نیست  ،مفهومی برآمده از توصیه های خشک اخلاقی و دینی نیست ، مفهومی زاده ی کردار است که مولانا آنرا ازلی و ابدی می داند:

                    


اندرآ ای اصل اصل شادمانی شاد باش                         

                                                         اندرآ ای آب آب زندگانی شاد باش

گرت بیند زندگانی تا ابد باقی شود                   

                                                     ورت بیند مرده هم داند که جانی شاد باش

  همچنین تو دم به دم آن جام باقی می‌رسان                

                                                  تا شویم از دست و آن باقی تو دانی شاد باش

بر نشانه خاک ما اینک نشان زخم تو                     

                                                       ای نشانه شاد زی و ای نشانی شاد باش

ای هما کز سایه‌ات پر یافت کوه قاف نیز                            

                                                       ای همای خوش لقای آن جهانی شاد باش

هم ظریفی هم حریفی هم چراغی هم شراب             

هم جهانی هم نهانی هم عیانی شاد باش

تحفه‌های آسمانی می‌رسانی دم به دم                       

                                             می‌رسان و می‌رسان خوش می‌رسانی شاد باش

رخت‌ها را می‌کشاند جان مستان سوی تو                     

                                           می‌چشان و می‌کشان خوش می‌کشانی شاد باش

ای جهان را شاد کرده وی زمین را جمله گنج                            

                                                         تا زمین گوید تو را کای آسمانی شاد باش

گر سر خوبی بخارد دلبری در عهد تو                   

                                                             پرچمش آرند پیشت ارمغانی شاد باش

گوهر آدم به عالم شمس تبریزی تویی ای            

                                                              ز تو حیران شده بحر معانی شاد باش

 

و پایان سخن آنکه:

يا ايها الناس ان وعد الله حق فلا تغرنكم الحياه الدنيا ولا يغرنكم بالله الغرور "سوره فاطر- آیه 5"