یاری اندر کس نمی بینم ، یاران را چه شد

کوچک ترکه بودم یکی از آرزوهایم این بود که از پس و پیش دیوار و فرسنگ ها و از سویدای دل و نهان افکار آدم های دور و اطراف اطلاع داشته باشم. خواسته هایشان را بدانم و از سخن ها و گمان و ظنون ایشان مطمئن باشم.بزرگ تر که شدم ، دیدم که چه قدر این خواسته کودکی که آرزویی بیش نبود ضروری است . حتی اگر بتوانی حدس و گمان خوبی از یک مذاکره داشته باشی می توانی عایدی خوبی را بهره خود کنی و اصولا در دنیا مذاکره کنندگان بزرگ مثل پازل های شطرنج سعی از خوانش فکر و حرکت بعدی مخاطب را دارند.

اما اساس همه چیز در این دنیا برای هر کسی لزوما برنده بودن در مذاکره نیست ، یعنی با اینکه شاید بدانی و بتوانی حرکت بعدی شطرنج را آنگونه حرکت دهی که برنده مسابقه شوی و مطلوب را به دست آوری ، شاید مجبور شوی مهره را طوری بچرخانی که در بازی مغلوب شده و حتی کیش و مات شوی یا گاهی سرت را بالا می کنی و مهره ای را به توکلی و تقربی می چرخانی و حوالت به قسمت می دهی که :

تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار

که رحم اگر نکند مدعی ، خدا بکند

القصه بعضی قضایا برای برخی آدم ها آن قدر مهم و حیاتی است که دوست ندارند آنرا به هر قیمتی به دست آرند و هدف را با هر وسیله ای توجیه کنند و ترجیح می دهند که اگر قرارست دست آوری از آن داشته باشند به بهترینها باشد به خصوص آنکه اگر قرار باشد حاصل این تصمیم هم در دنیای تو نقش بی بدیل و هم (اگر اعتقاد به روز و روزگاری دیگر فارغ از این بدن خاکی باشد ) در اخری تو امری بی نظیر بیافریدند چه آنکه :

دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد                   به زیر آن درختی رو که او گل‌های تر دارد

در این بازار عطاران مرو هر سو چو بی‌کاران                 به دکان کسی بنشین که در دکان شکر دارد

به هر دیگی که می‌جوشد میاور کاسه و منشین                     که هر دیگی که می‌جوشد درون چیزی دگر دارد

نه هر کلکی شکر دارد نه هر زیری زبر دارد                  نه هر چشمی نظر دارد نه هر بحری گهر دارد

 

 

انقلاب و ضد انقلاب

جنبش آزادی، استقلال و عدالت خواهی مردمان ایران قدمتی 110 ساله دارد. مردمانی که از جور حاکمان مستبد، فقدان عدالت خانه و دخالت خارجی در امورات کشور به ستوه آمده بودند طی سال ها نهضت تنباکو، جنبش مشروطه ، قیام ملی نفت ، اعتراضات گوهرشاد و نهضت 42 به پا خواسته و نهایتا در 22 بهمن 1357 در یک اجماع ملی به پیروزی رسیدند.

 

ادامه نوشته

انتظار از دین و نواندیشی دینی

به نقل از کانال رسمی تلگرامی آقای محسن کدیور به نشانی:

https://t.me/Mohsen_Kadivar_Official

پرسش انتظار از دین پرسشی بسیار مهم است و بر همه پرسشهای دیگر درباره دین تقدم دارد. أمور زمان مند و مکان مند در زمره انتظارات ثابت از دین قرار نمی گیرد.

رئوس انتظارات آدمی از دین:
اول ـ معنی بخشی به زندگی؛
دوم ـ آشنا کردن انسان با امر متعالی، شناخت مبدء؛
سوم ـ آشنا کردن انسان با معاد؛
چهارم ـ آشنائی با غیب و ملکوت؛
پنجم ـ ضمانت اخلاق، به این معنی که گزارههای اخلاقی توسط عقل آدمی قابل دست یابی است و تعبدی نیستند؛
ششم ـ آموزش مناسک و عبادات؛
هفتم ـ آموزش شِبه مناسک، در خوردنیها، آشامیدنیها، و امور جنسی چه آدابی را رعایت کنیم؟
هشتم - ذکر برخی مثالها و تذکر پاره ای أمور مهم حوزه اجتماعی از قبیل حرمت ربا و کم فروشی، ناپسندی تفرعن، لزوم مشورت.

بحث در چهار رشته سیاست، اقتصاد، مدیریت و حقوق متمرکز است.
این أمور با عقل آدمی اجمالا قابل دسترسی هستند. اینها علومی عرفی هستند، و در ذات خود دینی نیستند.

موارد اجتماعی مطرح در کتاب و سنت لزوما سرخطها یا برنامه ها یا اهم امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و حقوقی در همه زمانها نیستند. البته ممکن است اهم أمور یادشده در صدر اسلام بوده باشند.

فلسفه سیاست، فلسفه اقتصاد، فلسفه مدیریت، و فلسفه حقوق از یک سو و نیز اخلاق سیاسی، اخلاق اقتصادی، اخلاق مدیریتی و اخلاق حقوقی با دین هم پوشانی دارند. مکتب سیاسی علم سیاست نیست، اخلاق اقتصادی علم اقتصاد نیست و بر همین منوال.

به میزانی که این علوم متناسب با شرایط زمانی مکانی هستند از فهرست انتظارات از دین حذف می شوند، و اتفاقا هر چهار رشته آکنده از أمور زمان مند هستند.

دین نظام سیاسی خاص، و روش سیاسی خاصی را تجویز نکرده است. دین علم اقتصادی بنام اقتصاد اسلامی یا مدیریت اسلامی تجویز نکرده است.

حداقل در دو رشته حقوق جزا و حقوق بین الملل، دین حقوق خاصی به عنوان احکام دائمی تجویز نکرده است. احکام دینی در این دو رشته علی الاغلب موقت و موسمی هستند.
اما در حقوق مدنی و حقوق تجارت بین دین و علم حقوق تعامل است. أحوال شخصیه و حقوق خانواده با رعایت تساوی حقوقی زن و مرد از این زمره است.
احکام تجارت در فقه علی الاغلب ارتکازات عقلایی است که بسیاری از آنها به قوت خود باقی است.

شایان ذکرست که دسترسی به صوت سخنرانی های مزبور در کانال مزبور قابل دسترسی است

ادامه نوشته