نقدی بر حجاب

کتاب حجاب اثر شهید مرتضی مطهری هم از لحاظ محتوا و هم به علت تبلیغات نظام جمهوری اسلامی از جمله معروفترین سلسه سخنرانی های آن فقید سعید است. کتاب ظاهرا بر اساس سخنرانی های دهه چهلم شمسی اسلوب گرفته و ضمن تصویری از آن دهه به طور دینی و آن هم از منظر شرع مقدس اسلام و بر پایه اجتهاد از قرآن و روایات به وجود و سپس حدود پوشش بانوان می پردازد.

جالب ترین بخش کتاب برای من تصویری است که استاد از تاریخ شفاهی ایران نقل می کند و مجددا مشابه تصویر علی اصغر صدر حاج سید جوادی در کتاب ارزیابی ارزش ها ، وضعیت پنجاه سال پیش ایران را به لطف نوشتار ترسیم می کند. همان مشکلات اخلاقی ، اجتماعی و سیاسی موجود را می توان در آن روزگار دید و جالب تر آنکه جامعه ای که بعضی با آزاد کردن حجاب در ایران دنبال می کنند به عینی در کتاب تصویر شده است. جامعه ای مشابه همین امروز ما و به مراتب مسموم تر به جهت آنکه نه تنها حکومت منعی برای بی حجابی و ولو بی عفتی در سطح جامعه قائل نیست بلکه تبلیغ و حتی تهییجی مصنوعی ایجاد کرده است.

البته مسول این تصویرگری نویسنده است ولی به نظر می رسد با توصیفات ایشان برداشتن پوشش در تاریخ امروز به افزایش بی اخلاقی های جامعه مان می افزاید و شاهد اخبار بیشتر قتل و تجاوز و طلاق و نزاع خواهیم بود.

و اما بحث اصلی این مقال نقدی بر محتوای کتاب یعنی موضوع حجاب استاد شهید است. البته مرحوم مطهری از جمله روحانیانی بود که کسب درجه اجتهاد بر ایشان حداقل در زمره مجتهد متجزی ثابت و خود ایشان نیز صرفا با ادله ، عمل مقلدین را منوط به نظر مراجع تقلید نموده است و معروف است که کتاب مزبور که موجی در میان مومنین در جواز نظر و عدم وجوب پوشش وجه و کفین ایجاد کرده بود به مرجعی که در زمان مزبور مورد اعتماد مردم قرارداشت(آقای خمینی) ارائه و بر جواز قاعده سکوت ایشان مورد جواز مومنین قرار گرفت.

اما مرحوم ایشان به غیر از ادله متعدد به خصوص از شهید ثانی در جواز امر مزبور به استدلالاتی در خصوص فلسفه‌ حجاب و پوشش و احکام آن می پردازد که به نظر می رسد اگرچه در جامعه آن روز کارایی و نهایتا به ریشه هایی از انقلاب دینی سال ۵۷ منجر می گردد ولی نه تنها به ریشه نپرداخته اند و نه آنکه امروز مورد عنایت و توجه است. نگرش مردسالارانه کتاب و همچنین توجه به وجه های تبرجی جهت ازدواج و عمق دادن به نقش زن در انحطاط اخلاقی جامعه علی رغم بررسی تطبیقی آن مرحوم با امکانات آن روز اگرچه قابل توجه و بدیع در زمان خویش است ولی تاریخ نشان می دهد که به هدف عالی که اخلاقی کردن جامعه است نایل نشده است.

دستور حجاب و پوشش و غض نظر و زدودن انحراف فکری در مردان و زنان توسط ادیان به خصوص دین مبین اسلام که هدفش اخلاقی کردن جامعه برای نیل به هدف انسان کامل برای آمادگی خلود در بهشت رضوان الهی است با تشریح و توضیح آیت و روایت ، تبیین فلسفی موضوع و ذکر توجیهات متعدد(منجمله فراهم آمدن شرایط سهل تر ازدواج ، آرامش خانوادگی ، ارتقای شرایط اقتصادی ) حاصل نمی شود. همچنین مطاولت در این فرع فقهی به استناد سیره و حدیث و فتاوی فقها رضوان الله علیهم اگرچه به حد شناخت وظیفه واجب است ولی بسیط کردن آن خارج از حوزه ههای علمیه ، گره ای را بازنکرده و بالاتر از معجزات تسعه حضرت موسی علیه السلام برای قوم بهانه جوی بنی اسرائیل نیست و فقط راه محاجه را باز می کند.

ملکیت و مالکیت انسان بر دست و پا و بصر و بدن بالعرض است و مومن با درک این موضوع و در تعبد محض ، احکام شارع مقدس را بر خود واجب الوجوب می سازد. رجوع به مفردات راغب یا تفاسیر گران بهای قرآنی از زمخشری در کشاف گرفته تا تبیان و المیزان و احادیث از صحاح سته تا کتب اربعه و وعظ و منطق و استدلال که در خلال کتاب مزبور استنباط و استخراج شده است ضامن مراعی داشتن برای شخص نیست بلکه تقوی و استحصال این هدف که حجاب (پوشش) یک امر وجوبی از ناحیه شارع مقدس است و عمل به آن موجبات تقرب و نفی آن تنفر الهی را به همراه دارد باید متضمن گفتار یک شخص روحانی قرار گیرد و این نکته برای مومنین تبیین گردد که :

انّما یتقبل الله من المتّقین ( مائده / 27 )

در قرآن کریم به الهام تقوی و فجور در انفس انسان ها اشاره و اگر انسان با قلب تجردی در امور جاریه و آتیه خود بنگرد قدرت تشخیص راه صحیح بر او ثابت است . در موضوع مزبور نیز در کنار تمام قرائت های مختلف دینی که به حدود و ثغور حجاب و پوشش می پردازند فقط این نکته می تواند ضامن اجرا گردد که آیا ما مردمانی که برای حضور در مسجد و حسینیه یا بقاع متبرکه و حتی در حضور یک شخصیت محترم و دینی به رعایت و مراعات خود خواسته تن درمی دهیم ، آیا با فرض وجودی حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف در جمع خویش و در محضر الهی که هماره بر ما محاط است چنین نمایشی از پوشش و حجاب خود را می پسندیم و از آن دفاع می کنیم و یا بر اساس تمایلات و خواسته های خود به دنبال توجیهات و قرائن و برداشت های منور الفکر و جدید می گردیم .

قضاوت با خود ماست.

خداوند روح آن مرحوم شهید را قرین رحمت واسعه خود گرداند

 

نامه ای به وزیر راه در خصوص وضعیت اتوبان قزوین به تهران

وزیر محترم راه و شهرسازی

آقای آخوندی

با سلام

سوابق وزارتی و پیشینه سیاسی جنابعالی برای مردم و مسولین ، شناس و رای مجالس در آزمون های متعدد اعتماد نمایندگان موید آن است.

انقلاب ، جنگ و سپس رسیدگی به زیرساخت های اقتصادی و سیاسی و هشت ساله دولت "معجزه هزاره سوم" فرصتی برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور نگذاشته است و حجم کار انجام شده تا نقطه مطلوب بسیار و با این وضعیت اقتصادی کشور احیای آن دشوارست. البته پیشرفت های خوب ناوگان هوایی و قول های اخیر رییس جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه برای توسعه ریلی کشور نشان از تلاش آن مدیریت برای گره گشایی از مشاکل پیش رو دارد ولی وضعیت کنونی همانگونه که شما از دید بالا واقفید قابل قبول نبوده و در کنار فرهنگ استفاده و نوع خودروها سومین ضلع مهم تصادفات و آلودگی هوا و مصرف بنزین بالاست.

اما آقای وزیر ، ناگفته پیداست که در این بین وضعیت وخیمی در خصوص برخی شریان های اصلی به خصوص در چند سال اخیر به وجود آمده است که قدرت تحمل را در معطلی مردم برای ترافیک سلب کرده است و مسولین محلی علت عدم هیچ گونه راه حل عملی را وزارتخانه می دانند.

مسیر ۷۵ دقیقه ای تهران به قزوین به خصوص تا حدفاصل حصارک در چند سال اخیر غیر قابل تحمل شده است و ضمن وجود ترافیک در همه ساعات شبانه روز و در همه روز هفته در روزهای پیک و پرتردد به ۲۰۰ تا 250 دقیقه هم می رسد و در نوادر به بیش از ۵ ساعت و حتی ۱۰ ساعت هم رسیده است.

جاده هموار ، وجود ریل ، مسیر مترو از طرفی و این حجم ترافیک که علاوه بر هزینه های مادی بار روانی سنگینی بر این مسیر پرتردد دارد ، علت عدم رسیدگی و حتی گزارشی صریح از کارها و اقدامات دولت برای این بخش را بر ابهام بیشتری می برد.

فقیر و غنی حاضرند به جای عدم پرداخت عوارض کرج -تهران و یا مبلغ ناچیز عوارض قزوین -کرج مبلغی هنگفت نیز پرداخت تا این مشکل که روح و روان مسافرینش را آزار می دهد هر چه سریعتر مرتفع شود.

منتظر گزارش عاجل شما در این خصوص می مانیم

مشکل ما روشنفکران مان هستند

قبل از هر چیز سه تعریف باید ارائه شود:

مشکل :عقب افتادگی مادی و معنایی را شامل می شود. اخلاق ، سوء رفتار ، فحشا ، ناهنجاری ، بی موالاتی در دسته عقب افتادگی های معنوی یا معنایی و تکنولوژی ، محیط زیست ، بهداشت ، مرگ و میر ناشی از فقر ، اقتصاد در زمره عقب ماندگیهای مادی است. دینداری غیر منطقی و خرافه پرستی و ضعف عمل به باورهای دینی نیز در بخش اول معنا می شوند.

روشنفکر : شخصی که بدون تعصب فکر می کند ، نظریه می دهد و سخن می گوید و بر اثر فکر و نظر و سخن او گروهی له یا علیه او موضع می گیرند, تعریف می شود. سیاست، فرهنگ ، اجتماع، اقتصاد و دین منجمله حیطه یک روشنفکرست.

 

ادامه نوشته

تعطیلی 8 ربیع

تمجید کم نظیر حضرت آیت الله وحید حدود یک سال پیش از آقای سید محمد خاتمی به مناسب تعطیلی امروز(۸ ربیع) به نقل از مقاله ای در روزنامه جمهوری اسلامی :
روزنامه جمهوری اسلامی در ۱۶ بهمن ۱۳۹۵، در مطلبی در مورد چگونگی موافقت غیرمنتظره دولت حسن روحانی با طرح جدید توضیح داده که وزیر ارشاد سابق ایران، رضا صالحی امیری، روز ۳۰ دی به همراه معاونان خود به دیدن مراجع تقلید قم رفته و در آن دیدار، آیت الله حسین وحید خراسانی خواستار تعطیلی روز درگذشت امام یازدهم شده است.
روزنامه جمهوری اسلامی در مطلب ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ خود در ارتباط با تعطیلی روز درگذشت امام یازدهم، نوشته همین مرجع تقلید پس از طرح درخواست تعطیلی روز درگذشت امام یازدهم از وزیر ارشاد سابق، به او گفته است: "من در گذشته به هر مسئولی پیشنهاد تعطیلی روز شهادت حضرت فاطمه زهرا را دادم توجه نکرد، جز آقای خاتمی که در زمان ریاستش اقدام کرد و آن روز را تعطیل کرد و شما دیدید خداوند در همین دنیا چه پاداش و عظمتی به او داد و چه توفیقاتی نصیبش کرده است."

http://www.jomhourieslami.net/index.php?year=1395&month=11&day=16&category=3&

نامه به رهبری درباره همه گیری فساد

آقای سید علی خامنه ای

فساد همه گیر آخرین کلمه و توجیهی بود که می توانست نسل سوم انقلاب که صرفا از تاریخ نظاره گر تغییر حکومت در کشور بود را قانع به چنان جراحی سختی در نسخه سال ۵۷ گرداند. این کلمه جایی پرمعنا تر می نمود که پای شاه و اطرافیانش بیش از پیش شنیده می شد.

ادامه نوشته