انتقاد به وضعیت نمازخانه های مترو

شرکت بهره برداری مترو تهران
متاسفانه اگرچه قبلا نیز با مساله بسته بودن درب های مترو غیر از اوقات شریف اذان برخورد لیکن این بار شخصا با مورد مواجهه و حتی متصدی در مقابل درخواست و اصرار نیز اقدام به بازگشایی درب نمازخانه ننمود.
باعث تعجب است که کدام عقل خردمند برای جمعیت پر عجله مخاطب مترو ، اختصاص چند دقیقه نمازخانه را آن هم برای بدایت وقت نماز می پذیرد و باعث تاسف آنکه چنین حقوقی (احترام به مذهب و اعمال آن) یا در لاییک ترین کشورها قابل بررسی و یا اقدام عملی (تخصیص فضا)بر آن مترتب گردیده است و در ج.ا.ا مورد عدم نظر مسولین است.
رونوشت:دفتر بازرسی رهبری
ستاد اقامه نماز
بازرسی شهرداری تهران

ادامه نوشته

اوقات شرعی

کد استفتاء: 730241
موضوع: اوقات شرعی
—————————

پرسش: با سلام و آرزوی سلامتی برای معظم له
در بخش پرسش و پاسخ سایت منسوب به معظم له در قسمت "اوقات نماز", وقت ادای فریضه عصر حدود یک و نیم ساعت پس از فریضه ظهر و هنگامه فریضه عشاء حدود چهل و پنج دقیقه پس از مغرب است.در حالیکه اوقات مشهور در کثرت تقویم های رایج شرعی و مذهبی غیر از این امر را نشان می دهد. در خصوص وقت فضیلت فریضه عشاء حدود یک ساعت و جهت فریضه عصر حدود سه و بلکه نزدیک چهار ساعت ذکر شده است. با توجه به اینکه تشخیص نشانه های امر (اعم از میزان سایه و سرخی و غیره که از ثوابت متون دینی و معیار اصلی اوقات مشهور است) هم سخت و هم متبین تجربه است و نزد مومنین اکنون میسر نیست ، نظر معظم له بر اکتفای حجیت زمان های مزبور برای ادای فرایض چیست؟
فی المثال امروز مورخه 21-2-1397 وقت اذان ظهر شرعی 13
06 ، عصر 1654، مغرب 2026 و عشاء 2121 در کثرت تقاویم شرعی ذکر شده است که با نظر معظم له به خصوص در وقت نماز عصر منافات دارد.
http://www.sistani.org/persian/qa/0826/

 

بسمه تعالى

شروع وقت فضیلت در مناطقی مانند مناطق ما همان است که در پاسخ آمده است .

موفق باشید

www.sistani.org
دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی سيستانى - بخش استفتائات

رضا پهلوی

شاهزاده رضا پهلوی
امیدوارم ضمن آموختن از تاریخ به خصوص سرنوشت پدر و همچنین مبنا قرار دادن سیاست ورزی پدر بزرگ خود نسبت به رفتارها و اقدامات سیاسی عمل کنید.
معمولا بازماندگان هر رژیم ماقبلی نوعی رقیب بالقوه برای رژیم بعدی محسوب می شوند و شاید یکی از کمترین خطرات نظام حاضر از ناحیه بازماندگان رژیم پهلوی تهدید گردد، لذا نه تنها دغدغه ای برای ارائه تحلیل در این زمینه برای بسیاری از سیاسیون وجود ندارد که فرض آن نیز برای این امر ناممکن می نمایاند.







ادامه نوشته

عوده از اعراض موطن اصلی

سوال شما دریافت شد
پاسخ در اسرع وقت برای شما ارسال خواهد شد
کد استفتاء: ۷۲۸۱۷۶
پرسش: مرجع عالی قدر
حضرت آیت الله سیستانی حفظ الله
با سلام
در صورتیکه مکلف متولد بلدیه ای بوده و پس از رشد و نمو در آن، به بلاد دیگری هجرت و از بلاد اول اعراض کند ، امکان عوده از تصمیم اعراض شرعی و موطن قرار دادن بلد اول (بدون موازین معروف همچون توطن اختیار کردن برای مدت معلوم و صرفا به جهت ولادت و رشد و نمو در بدایت زندگی) میسر است؟
ادامه نوشته

اقدام ترامپ در خصوص برجام

جناب آقای دکتر ظریف

با سلام

گمان نمی گردید که در کمتر از چند سال ، نامه ای با این مضمون و تهدید جدی برجام نگارش گردد، اما از بازار مکاره سیاست هر چه بر می آید.

فارغ از همه اشکالات ، اختلاف سلایق و داستان های پشت پرده برجام ؛ از شما به عنوان وزیری پرکار و میهن دوست که تمام تلاش و جهد خود را برای راحت و آسایش ملت ایران و ثبات صلح و دوستی در جهان به نمایش گذاشتید متشکرم.

امروز کثرت ملت ایران با همه اختلاف ها و انتقادها به نظام و حاکمیت و بسیاری از مردمان جهان با گلایه از نظام ایران به خاطر مسائل حقوق بشری و تحدید دموکراسی ؛ از تصمیم رئیس جمهور آمریکا متاسف و چه بل آنکه متنفراند چرا که حداقل شخصا معتقدم که با همه نقدها به همه نظام (از راس یا ذیل آن) و با همه ایرادات و اشتباهات مسئولین ما ؛ ترامپ دوست و خیرخواه ملت ما نیست و حتما و تنها به فکر منافع خویش و عقده های حقارتش از دنیای سراسر امپریالیستی خودساخته اش است.

همین چند هنگامی که او و تهدیدهایش ملت ایران را نگران کرده است ، اوضاع اقتصادی ما وخیم تر و اضطراب مردم برای بازگشت به دورانی که دارو در کشورمان کمبود داشت و اجناس دسته چندم و بی کیفیت با چند برابر قیمت به کشور وارد می شد و تحریم موجبات فساد افسار گسیخته به خصوص در امر دور زدن آنها شده بود به وجود آمده است.

وَقَدْ أَضَلُّوا كَثِيرًا وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا ضَلَالًا ﴿۲۴- نوح﴾

الغرض در این روزهای مهم و اساسی برای تصمیم گیری در خصوص تصمیم رئیس جمهور مجنون آمریکا ، نکات زیر مد نظر است:

1-       علی رغم ابراز تاسف اروپا به عنوان نقش دوم برجام و تلاش ایشان برای زنده نگه داشتن توافق ، در بازار سیاست هیچ اعتمادی بر ایشان نیست و حتی نمی توان به ابراز تاسف های سیاست مداران قبلی آمریکا نیز وقعی نهاد ؛ فلذا تمام تلاش ایران باید بر برجام با همه نقش های امضا کننده منعطف گردد؛ چرا که محتمل است این روش سیاست چماق و هویج قدیمی باشد و با این روش به دوشیدن ایران توسط اروپا با چاشنی تندروی آمریکا بسنده گردیده گردد.

2-       برجام و قطعنامه 2231 نشان داد که خروج از آن به این راحتی برای ترامپ نبوده و نیست و با آن همه تهدید تازه دیشب ترامپ این فرمان را امضا کرد ، فلذا همچنان باید بر متن برجام و راهکارهای آن امیدوار بود.

3-       ترامپ نشان داده است که اهل نمایش است ؛ ایران نیز باید با او کج دار و مریض بازی کند تا دوران او نیز به سر آید.

4-       مهمترین اقدامات ایران باید در چارچوب قطعنامه 2231 و شکایت از آمریکا بابت عدم رعایت مفاد قطعنامه رسمی سازمان ملل است که باید با عنوان روشی در چارچوب قانون آن را پیگیری نماید.

5-       قدرت دیپلماسی ایران در گسیل شخصیت های متعدد بلندپایه دنیا برای حفظ برجام در چند هفته گذشته برای مذاکره با ترامپ قابل تقدیر است و این روش به عنوان پایه ای اساسی در ادامه بازی ترامپ باید ادامه پیدا کند تا ترامپ در مسند قدرت است یا آنکه او از تصمیم خود بازگردد و یا به نوعی فقط این نمایش را در حد نمایش باقی بگذارد.

6-       برجام بدون اجماع بین المللی معنایی ندارد ولی این مشکل ایران نیست که سازمان ملل و 5+1 نتوانسته است با بازیگران خود تیم متحدی را تشکیل دهد چرا که به گواهی همه سازمان های مورد اعتماد برجام ، ایران به تعهداتش عمل کرده است؛ فلذا باید از این امکانات برجام کمال بهره را برد.

نتیجتا پیشنهاد می گردد که بحث خروج ایران از برجام و یا برجام بدون آمریکا و یا هر گونه اقدامی خارج از قطعنامه 2231 از سناریوهای چندگانه ای که به عنوان راهکارهای علیه تصمیم ترامپ اعلام گردیده است از دستور خارج و صرفا ایران به عنوان طلبکار عهدشکنی طرف های مخاطب خود در برجام به راهکارهای قانونی شکایت از اعضا با بلیط اروپا و دیگر اعضای 5+1 دست بزند و مطالبه قرارهای معنونه در قرارداد را ضمن عمل به تعهدات خود بکند.

و اما مهمتر از همه بهره از فضای به دست آمده در اتحاد ملی برای مقابله با زور و زیاده خواهی است و در این قبال تذکر به مسئولین عالی رتبه برای همیاری با مردم و به قول رئیس جمهور "اذیت نکردن" شان ؛ تا با کاهش بهانه های بیگانگان بتوانیم از این مرحله نیز عبور کنیم.

توفیقات عالی مستدام.

 

 

پاسخ آقای دکتر ظریف

سلام و سپاس

تحلیل دقیق و پیشنهادهای بسیار خوبی است.

بسیاری در دستور کار بوده و ظرف یکی دو روز آینده نامه‌ها و سایر اقدامات حقوقی را در اخبار مشاهده خواهید فرمود.

برخی دیگر نیز حتما مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سربلند باشید.

پاسخی بر مدعای آقای نراقی

http://arashnaraghi.org/wp/?p=905

https://www.bbc.co.uk/programmes/p06501fy

محقق محترم

جناب آقای نراقی

با سلام؛

استماع مباحثه جنابعالی در بی بی سی و تتبع در مقاله شما در خصوص همجنس گرایی موجبات خطور نکاتی به ذهن گردید که اگرچه بعضا و قبلا توسط مخاطبین شما نقل و شما پاسخی بر آن متراتب داشته اید ؛ لیکن بازگفت آن نیز خالی از لطف نیست.

 

 

ادامه نوشته

ابد و یک روز

معمولا حتی فیلم های تاریخ ساز و اسکاری هم مسبب تماشای آنها در یک نشست برای من نیست و بالاجبار و جهت اطلاع از اوضاع فیلم شناسی کشور و جهان که بخشی از داده های اجتماعی گردیده است برخی فیلم ها را دنبال می کنم و اصولا شاید کمتر از تعداد انگشتان یک دست (در بهترین حالت) در سال به این امر اختصاص دهم.
گذرا اسم فیلم را شنیده و از روی موجودی حجم اینترنت تقریبا ماهی بود که آنرا دانلود و از روی بیخوابی برای دیدن چند دقیقه ای از آن ، بازش کردم ولی در ادامه علاقه مند به پایان آن شدم.

ادامه نوشته

فیلترینگ

مرکز ملی فضای مجازی

 

حسب فرمایش مفسر معظم معاصر قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی  "فضای مجازی حقیقتاً مجازی نیست! جایی که اندیشه مبادله می‌شود و می‌تواند تاثیر بپذیرد و اثر بگذارد فضای حقیقت است بنا‌بر این ما با فضای حقیقی رو به رو هستیم."

 

 

 

 

 

ادامه نوشته

سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل

می گفتند دو سه سال که بگذرد ، خاک سرد است و فراموش می کنی ؛ اما امان از جدایی.
بعضی آدم ها را نمی توان فراموش کرد چه آنکه :
الانسان عبد الاحسان

بچه بودم و تلفظ و معنای خیلی کلمات و اصطلاحات را نمی دانستم مثل الان که تازه احساس می کنم در موجی از جهل و کم سوادی غوطه می خورم.
آن روزها مثل این روزها هنوز تلفن های همراه و تلگرام و اینستا و... آدم ها را از هم اینقدر دور نکرده بود ؛ از درب منزل که وارد شدم تکه کاغذی روبرویم دیدم که نوشته بود:"ما رفتیم منزل عزیز جان"
لذا تازه فهمیدم آن اصطلاحی که هر روز به کار می بریم از دو بخش "عزیز" و "جان" شکل گرفته است. چند ساعتی با خودم غور خوردم و شاید هم از اینکه چنین صفتی برای مادربزرگ به کار می بردیم احساس گزافه گویی کردم ، اما تنها معنای تحت الفظی این کلمات و استعمال مصطلحش برای خیل آدم های دیگر که البته آنها نیز برای فرزندان شان عزیز و محترم اند جایگاه این کلمات را نمی تواند تبیین کند ؛ چه آنکه باید در لحظه لحظه های این سالیان همدم او می شدی تا بدانی چرا عزیز و آن هم بر نهاد "جان" شده بود.
آن وقت که چنان از آمدنت خوشحال می شد.
آن هنگام که از اعماق وجودش برای تو دعا می کرد.
آن زمان که از سر تا پای وجودت را "قربان ، صدقه" می رفت.
طرف رأی و مشورت پیر و برنا بود و همچون رهبر و فرمانروا ، سخنش نافذ و در عین حال عاشق و چه بل معشوق همه.
این اواخر که صورتش مثل قرص ماه سپید و لب و زبانش از ذکر خالی نبود و مصداقی از  سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ  ؛ آن قدر دایره ی محبتش موسع گشته بود که به قول خودش :"عزیز جان" همه شده بود.
اگر غم و اندوهی می آمد ، سینه او کوهی بود که التیام دیگران در آن نهفته بود و اگر کدورتی پیشآمد می کرد تدبیرش آن را در نطفه می خشکاند و اگر نگرانی بود به لطف دل محکمش ، دل مابقی قرص بود.
و وقتی دلت از دنیا و زر و زورش می گرفت می دانستی که خانه مادربزرگ با همه سادگی اش جایی برای زدودن همه غصه هایت است تا اندوه دلت را آنجا بزدایی.

عزیزان از غم و درد جدایی
به چشمانم نمانده روشنائی
بدرد غربت و هجرم گرفتار
نه یار و همدمی نه آشنائی

و اما اکنون که اشک و شکسته دلی، مستولی گشته  به سفارش علی بن موسی الرضا علیه السلام که فرمودند:
ُ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ (علیه السلام)...
سخن را به رثای او خاتمه می دهم که:
آیا که داد تسلیتی خاطر حسین
چون دید نعش اکبر در خون تپیده را
بعد از پسر دل پدر آماج تیر شد آتش زدند لانۀ مرغ پریده را

الشعراء

سیزدهم فروردین مصادف با نیمه رجب المرجب به مناسبت بزرگداشت مقام حضرت زینب کبری سلام الله علیها مراسمی در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار گردید. خطیب به این مناسبت و در تشریح تسمیه نام حضرت به زینت پدر رسیده و از آنجا به مقام کونینی حضرت امیر المومنین علیه السلام اشاره و سپس با نقد گرایش جامعه در رویکرد اثباتی به عرفا به خصوص حضرات سعدی، حافظ و مولانا (و حتی شاید فردوسی) علیهم رحمتهم الجمعین این نگرش را باعث انحراف از ارزش های حقیقی دین مبین اسلام و مذهب حقه تشیع دانست.

اگرچه دوری مسافت از منبر و توجه به تواصی ثقه المحدثین مرحوم حاج شیخ عباسی قمی در اعمال روز مزبور ، مانع استماع دقیق منبر و حتی رویت چهره و نام واعظ گردید ولی به حکم وظیفه ردیه ای بر وعظ ایشان موجزا تهیه و جهت تحویل به صورت مع الواسطه اقدام شد ، ان شاء الله ضمن دریافت تتبع گشته و مورد بهره آید:

 

ادامه نوشته