در پست زیر و در پاسخ به نامه ارسالی برای مقام محترم وزیر خارجه در خصوص مساله فقه و مصلحت ، مطلبی را ایشان اشاره فرمودند و در صحت آن ، به مقاله زیر اشاره نمودند ، متن ترجمه شده مذکور ذیلا تقدیم می گردد: (با تشکر از مترجم: خ. ترحمی)
خلاصه ای از مقاله آیت الله ابوالقاسم علیدوست در کنفرانس فقه هسته ای در مارس 2014 در تهران
سلاح های کشتار جمعی پدیده ای جدید در عصر حاضر می باشند. که در گذشته ودر فقه اسلامی به طور اخص به آن ارجاع داده نشده است. این درحالی است که قوانین پایه ای در این خصوص وجود دارد که می توان به نوعی از آن ها برای این مسائل نیز بهره گرفت.
اولین علت تحریم این سلاح ها این است که باعث تخریب محیط زیست و آسیب به جان و امنیت غیر نظامیان می شوند که این آسیب به نسل های آینده نیز منتقل خواهد شد.
احکام اولیه شیعه در خصوص سلاح های غیر معمول:
در ابتدای اسلام، مسلمانان مجاز به استفاده از سم در جنگ ها نبودند. حتی اجازه نداشتند که آب دشمن را نیز با سم آلوده کنند. این حکم که مربوط به هزار سال گذشته است ناظر به این مسئله است که پخش سم منجر به اثرات مخرب و بلندمدتی برای افراد غیر نظامی، محیط زیست و دیگر جانوران خواهد شد. با ارجاع به این مطلب می توان نتیجه گرفت که استفاده از سلاح های شیمیایی، میکروبی و هسته ای در دکترین اسلامی حرام بوده و منع شده است.
احادیث بسیاری از حضرت محمد(ص) در این خصوص وجود دارد که استفاده از سم را، حتی بر علیه مشرکان حرام اعلام نموده است.
شیخ طوسی که از پیشگامان محققین دینی است در کتاب خود اینگونه بیان می کند که :"استفاده از هر سلاح کشتاری در جنگ مجاز بوده به غیر از سم که باعث پخش وسیع و گسترده ای در سرزمین دشمن می شود."
فتوای مشابه شیخ طوسی در علما عصر حاضر نیز مطرح شده است که از آن جمله می توان به اشخاص زیر اشاره کرد:
Kitab al-Sara’er[5] by Mohammad bin Īdris al- Hīllī also known as Ibn-i-Īdris
Ghunīyat-al-Nuzū‘ ilā ‘Ilmay-al-Usūl va’l-Furū [6] by Alī bin Zuhrah bin Husain ī Halabī also known as Ibn-i-Zuhrah
Al-Mukhtasar al-Nāfi’ fi fīqh al-Imāmīya[7] by Jamal ad-Din Hasan ibn Yusuf ibn ‘Ali ibn Muthahhar al-Hilli also known as Allamah Hīllī
Al-Duroos Al-Sharāiyeh[8] by Sheikh Shams-eddin Mohammad Makkī al-Āmelī also known as Al-Shaheed Al-Awwal
Al-Maqāṣid fī Sharḥ al-Qawāʻid[9] by Alī ibn al-Ḥusayn Muḥaqqiq al-Thānī