FDI در ایران(پیشینه ، آینده- فرصت ها و تهدیدها)
سرمایه گذاری مستقیم در کشور بیگانه ، یکی از راه های توسعه اقتصادی و به تبع و نیات کشور سرمایه گذار بهره مندی از منابع و منافع در آن کشور است. نوع این سرمایه گذاری ها در سالیان مختلف ، متفاوت بوده و از سلطه کشورهای استعمارگر بر مستعمرات خود از زمان قدیم تا شکل های قانونی و رسمی برای بهره گیری از قاعده ی برد- برد تغییر یافته است.
ایران از سال های اکتشاف نفت و دیگر منابع زیرزمینی در اواخر دهه ی 19 ، توسط کشورهای روس و انگلیس ، مورد سرمایه گذاری قرار گرفته است که تعداد کثیری از این قراردادها از همان روزگاران تا امروز محل مناقشه در خصوص ، استعماری بودن یا منفعت بخش بودن مورد سوال عوام و خواص قرار گرفته اند. این سرمایه گذاری ها تا سال 1357 و انقلاب ایران به صور مختلف شکل گرفته و بعد از آن با شروع دولت جدید ، جنگ و تغییر ایدئولوژی ها فروکش کرد . از سال 1370 و دوران سازندگی تا پایان 1382 و دوران اصلاحات این سرمایه گذاری ها رشد فزاینده ای به خود گرفت و از آن سال به واسطه ی حضور مجلس هفتم و سپس وضع تحریم های جدید و مساله ی هسته ای تا 1392 به صورت چشم گیری کاهش یافت. با روی کار آمدن دولت جدید در ایران و درسهای ملت و دولت از آثار و مشاکل این سیستم سرمایه گذاری ، باید منتظر آینده بود. در این مقال ، مختصرا به تعدادی از این سرمایه گذاری ها و فرصت ها و تهدید ها ی این نوع سرمایه گذاری برای کشور ایران و همچنین پیش بینی آینده ی این مقوله می پردازیم.

پیشینه
از 1258 تا 1331 شمسی تعداد 27 قرارداد و امتیاز از جانب دولت ایران به اتباع یا دولت روسیه واگذار شد که منجمله آن خطوط تلگراف ، بانک ، حمل و نقل و بیمه است و در همین زمان حدود 217 تعداد با انگلستان و اتباع آن که مهمترین آنها رویتر و احداث راه آهن در برخی خطوط بوده است. اما همانطور که حافظه ی تاریخی ملت یاری می نماید ، بیشترین نقطه ی علاقه مندی دول مختلف برای حضور در کشورما در سال های ابتدایی سرمایه گذاری ، استخراج نفت بود که با حضور دولت محمد مصدق متوقف و حتی علیه ایران در مجامع جهانی اقامه دعوا شد.از سال 1334 و با تصویب قانون جلب و حمایت از سرمایه خارجی و به خصوص در سال های 1352 تا پیش از انقلاب 1357 به اوج خود رسید. از سال 1372 تا تا ابتدای دولت اصلاحات 65 طرح با حجم سرمایه گذاری بالغ بر دو میلیارد دلار با بیشترین سهم به صنایع پتروشیمی ، FDI در ایران رونقی دوباره و متجددانه و با رعایت حق احترام و بیع برد- برد پیش رفت. در حالیکه علی رغم پیش بینی های برنامه سوم توسعه عمرانی کشور ، انتظار افزایش سرمایه گذاری در ایران و با در نظر گرفتن استاندارهایی که با کشورهای مشابه می رفت ، ایران باید حداقل بین 4.5 تا 7.5 میلیارد دلار به صورت متوسط سالیانه می گردید ولی در بهترین سال جذب سرمایه در سال 1382 و قبل از حضور مجلس اصولگرا که به محض استقرار جلوی قرارداد و اجرایی شدن توافقنامه ی اپراتور دوم (ترک سل) را به دلایل امنیتی گرفت ، دولت موفق به جذب 685 میلیون دلار گردید. این ارقام در بین سال های ریاست جمهوری دولت سازندگی تنها سالانه 28 میلیون دلار بود . به عبارت دیگر سهم ایران از جریان ورودی FDI جهانی تقریبا صفر است. در حالیکه در سال 1381 با تصویب قانون جلب و حمایت از سرمایه خارجی راه های بسته شده ی ورود سرمایه خارجی گشوده شده بود اما با حضور مجلس و دولت اصولگرا که مواضع انقلابیون فوریه 1979 را تکرار می کردند و حتی کشور را تا مرحله ی تحریم های فلج کننده و یک قدمی جنگ کشانیدند ، عملا عقب گردی در این مسیر بود.

همه از دست غیـــــــر ناله کنند