دو نکته در نفس های آخر مذاکرات

مقام عالی وزارت محترم امور خارجه

جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف

با سلام؛

در خلال مصاحبه دیشب دکتر عراقچی ، دو نکته در خصوص مذاکرات به ذهن متبادر شد که جهت کاهش تصدیع وقت در لحظات حساس و سخت مذاکرات ، در موجزترین جملات به حضور تقدیم می گردد . هر چند که از محتوای مذاکرات چیزی در دسترس نیست ولی اطلاعات ناکافی و بعضا شاید نامرتبط ما با اصل مساله که اکنون در مذاکرات می گذرد ، نافی انجام وظیفه در ارائه ی توان فکر و اندیشه مان برای ایرانی آباد ،آزاد و شاد به شما به عنوان سرباز خط مقدم دفاع از حیثیت و اعتبارمان نیست .

1) جهت تراز همزمانی بین اقدامات ایران و طرف های مقابل (تحریم های آنها و تقلیل برنامه هسته ای ما ) پیشنهاد می گردد ، از لحظه توافق (صدور قطعنامه سازمان ملل در خصوص برداشتن تحریم ها) تا نهایی شدن برداشتن تحریم ها و اعمال آن ، کلیه مراکز حساسی که باید در آن تقلیل اعم از تعداد دستگاه ها ، غنی سازی و غیره اتفاق افتد در خاک کشور ، پلمپ گردیده و این اختیار به سازمان ملل داده می شود تا در صورت عدم اجرای مفاد تقلیل برنامه هسته ای توسط ایران ، مجددا تحریم ها را بازسازی نماید. این پلمپ این اطمینان را به طرف مقابل می دهد که از حسن ظن ما در عمل به تعهدات آتی مطلع گردد تا بدون بهانه نسبت به برداشتن تحریم ها اقدام به موقع و بر مدار صحبت های مسئولین نظام در روز اجرای توافق متعهد به برداشتن تحریم ها گردد.

2) شدیدا به جنابعالی توصیه می گردد از امضای هر گونه مفاد توافق احتمالی از طرف دولت ایران احتراز کرده و صرفا مصوبه احتمالی مجلس شورای اسلامی که به تاییدیه شورای نگهبان رسیده است را به عنوان تعهد ایران در توافق نهایی ، بگنجانید. (مشابه اقدام آمریکا در مصوبه کنگره) این موضوع دو حسن مهم یعنی برطرف کردن بهانه جویی دلواپسان هسته ای به خاطر امضای توافق توسط مجلس که از قضا اصولگرا و تحت فرمان رهبری است را خواهد داشت و از طرف دیگر ، خطر اتهام زنی به شما و تیم مذاکرات را همچون مسائلی که برای تیم هسته ای دولت اصلاحات پیش آمد نخواهد داشت و تا زمانی که نظام پایدار خواهد بود به دلیل آنکه شورای نگهبان به عنوان امین رهبری و ضامن اجرای قانون اساسی است ، نمی توانند به بهانه های واهی توافق را خدشه دار کنند و تیم هسته ای را متهم به انجام عملی خودسر نمایند و هم حیثیت شما و هم آبرو و امنیت کشور را به خطر اندازند. در این لحظاتی که هر دقیقه برای شما دغدغه ای است ، بیش از این مسدع اوقات شریف نمی شوم.

دعای خیر ملت بدرقه راهتان

سلام

ممنون از تذکرات و راهنمایی

1394-4-14

قانون کار و آغاز بیکاری

مقام عالی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

با سلام؛

نقش پر رنگ جنابعالی در افشای قضایای مربوط به قتل های زنجیره زبانزد خاص و عام و تقدیر مردم خداجوی و انشاله مرضی نظر حق سبحانه و تعالی است. بی شک جسارت حضور در کمیته منتخب رئیس جمهور و تبیین شفاف جنایات هولناک شکل گرفته برای مردم از ماندگار ترین مسئولیت های جنابعالی در طول دوره خدمت نظام ج.ا.ا بوده است. همین پیشینه موجبات خرسندی مردمان و به خصوص اقشار کارگری و کارفرمایی برای جلوس جنابعالی در این مقام بود.

آقای وزیر

همانگونه که جنابعالی وزیر طبقه کارگری برای احقاق حقوق این قشر زحمتکش می باشید باید خود را وزیر طبقه کارفرمایی نیز بدانید . اگرچه اقتصاد کشور بر دستان پر زور و صورت ها غرق عرق کارگران عزیز می چرخد ، اما این سرمایه های فکری و مالی کارفرمایی است که واسطه ای برای این رزق در سفره کارگران شده است.

اگر همچنان در اوضاع نا به سامان اقتصادی ، تنگناهای ایجاد شده برای کارفرمایان نیز ادامه یابد ، عنان از کف خواهد رفت و ما با اقتصادی ورشکسته ، نفاق پذیر و لخت و بی حرکت روبرو خواهیم بود.

آقای وزیر

اگرچه قانون کار مصوب مجلس و دولت تنها مجری آن است ، اما این قانون کار با دست بستگی های بسیار خود ، مانع پیشرفت همه کارفرمایان شده و پای درد و دل هیچ کارفرمایی نیست که از رنج این قانون به سطوح نیامده باشد.

 

ادامه نوشته

بیدادگاه

صد البته جز در " يوم تبلي السرائر"  كه به اعتقاد معتقدان همه جوارح به اعمال خود اعتراف می ورزند نمی توان به حقيقت محض پي برد (از اين منظر بگذريم که  عده اي از متفكرين ، اصالتا حقيقت را نسبي فرض مي كنند  و آنرا مطلق نمی انگارند) و فارغ از آنكه صدق سخن متهم و شاكي تا راي نهايي مسموع نیست ،  اما حرفهای نیش دار فرمانده سابق ناجا و ارشدترین ضابط قضائی در اعمال نفوذ در دادگاه تا سر حد تعویض قاضی و همچنین بیان آنکه او از دادگاه نا امید شده بود در شباهنگام دیروز و در یک برنامه تلویزیونی جای بسی تاسف دارد.

وقتي سردار احمدي مقدم چنين مي گويد واي بر ما مردم عادی و داد بر کسانیکه ناحق خود را از چنین بیدادگاه هایی می ستانند، هر چند که بر قول مولانا گرفتار آیند که:

يا تو پنداري كه تو نان مي خوري

زهر مار و كاهش جان مي خوري

نان كجا اصلاح آن جاني كند

كو دل از فرمان جانان بركند

چه کسانی مشمول آیه "قتلوا فی سبیل الله" اند؟

به بهانه منازعات سیاسی در تشییع پیکرهای شهدای غواص

شکی نیست برآمده از معنای تحت الفظی این آیه شریف، شهید (به معنای اخص اصطلاحی آن و نه اعم روایی و قرآنی اش)کسی است که در راه خدا کشته شود و در جهت اهداف خداوند به نبرد در میدان پرداخته باشد. بنابراین  هر کس در راستای یکی از صفات خدا نیز کشته شده باشد اطلاق این عنوان بر او بعید نیست. هر کس در راه امنیت میهن و جان دیگران ، برپایی قسط و عدالت، گسترش آزادی و بسط اخلاق مردم کشته شد، چون یکی از این صفات الهی را دربرمی گیرد، شهید است ؛ حتی فرد با ایمانی که جهت دفاع از منافع برحق خود؛ مانند جان و مال و آبرو در برابر افراد ستمگری چون دزدان و راهزنان به مقاومت برخاسته و کشته شده نیز در درجه پایین­تری از شهدا جای می گیرد(حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعة، ج 15، ص 49، روایت 19963(

اما معنای کشته شدن در نبرد در راه غیر از خدا ، آن مرگی است که برای غیر خدا اعم از ثروت، شهرت ، شهوت ، قدرت و هر چیزی که مغایر با اصول و معیارهای خدایی باشد صورت گرفته و دیگر قتل فی سبیل الله نمی باشد .

بنابراین معیار مهم در صدق واژه شهادت، انگیزه افراد است، نه صرف کشته شدن؛ از این رو می بینیم در قرآن وقتی که از کشته شدگان در جنگ ها، صدقات ، مبرات و ... سخن به میان می آید، بلافاصله به دنبال آن، عبارت فی سبیل الله (در راه خدا ) می آید . همچنین در پی یافتن این سوال با مجاهدینی که در جنگ اخیر هشت ساله حاضر بوده و چه به صورت داوطلب و چه انجام وظیفه قانونی در میدان ها به نبرد پرداختند ، پاسخ را تفرس کردم و آنان نیز بر اینکه چه کسی می تواند از انگیزه خیل جوانانی که (به هر دلیلی ولو بی تدبیری مسئولان کشور) جان و سلامت خود را در این جنگ از دست دادند ، باخبر باشد و گمان نمی کنم که دین بر ما اجازه تفتیش عقاید را داده باشد و جز در يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ  (طارق- 9) نمی توان بر پاسخ این سوال ، عالم گردید .

و اما کشتگان ما در جنگی قدم به عرصه نهادند که طرف مقابل رسما به عنوان متجاوز شناخته شد و تقریبا بی دلیل با همه منطقه جنگید و  استدلال مسئولان کشور برای عدم صلح در مقاطع مختلف و خلاف قاعده" والصُّلْحُ خَيْرٌ (نساء_128) " قاعده ی "يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ

 

ادامه نوشته

خواص سور قرآنی

در خصوص طرح ادعای آقای مصطفی حسینی طباطبایی در کتاب رد خود بر احادیث بسیاری منجمله مجعول دانستن احادیث مرتبط با خواص سور قرآنی : اولا قرآن کریم ذیل آیه 82 سوره اسرا می فرماید :" وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا " (و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏كنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمى‏افزايد) بنا به فرمایش حضرت امیر (ع): «فانّ القرآن شفاءٌ من اكبر داء و هوالكفر و النفاق و الغى و الضلال»( نهج‏البلاغه، خطبه 176)، قرآن درمان بزرگ‏ترین دردهاست كه كفر و نفاق و گمراهى باشد ؛ بنابراین مستفاد از آن آیه و این تفسیر حضرت بعید نیست که این درمانگر اذهان و افکار آدمی با زدودن رجس از روح و فکر آدمی مقدمات شفای جسم و خواهش های نفس "زکیه" را فراهم سازد.(برداشتی آزاد از تفسیر اطیب البیان) همچنین علامه در تفسیر المیزان ذیل این آیه می فرماید: " از جمله حرفهايى كه زده‏اند يكى اين است كه مراد از" شفاء" در آيه اعم از شفاى مرضهاى روحى از قبيل جهل و شبهه و شك و ملكات زشت نفسانى است، و بلكه مرضهاى جسمى را هم شامل است، زيرا با تبرك به آيات كريمه قرآن و نوشتن و همراه داشتن آنها مرضهاى بدنى هم معالجه مى‏شود (مجمع البيان، ج 4، ص 90، جزء 15، چاپ بيروت.) ما هم در اين نظر حرفى نداريم ....." ثانیا در عین تاکید بر مجعول بودن اسناد احادیثی که کثرتا دارای مفاهیم عجیب در مضامین خود می باشند و در این کتاب و دیگر منابع به آن اشاره رفته است ، نمی توان هر حدیث مرسل و مرفوع و ... را که بنا به سلسله الحدیث ضعیف السند خوانده می شود مجعول دانست و برخی از احادیث در این زمینه "خواص قرآنی" متواتر اند ، چه آنکه کثرت علما منجمله مرحوم آیت الله سامت و آقای سید علی سیستانی ، متواترا بر بهره گیری از کتاب شریف مفاتیح الجنان حاج شیخ عباس قمی که حاوی برخی از همین خواص سور نیز هست ، تاکید داشته اند و همگی مجاورین از عمل مشهور مرحوم آیت الله سامت در خصوص درخواست شفای امراض با قرائت هفت حمد بر بیمار مطلع اند. پایان سخن آنکه متاسفانه اگرچه در جعل بسیاری از احادیث منجمله احادیث موضوع مزبور در نزد کمتر عالمان علم رجال تشکیکی است ، اما نمی توان "با یک چوب همه را راند" و همه احادیث مرتبط با خواص سور قرآنی را مطرود کرد. به همین مناسبت توصیه نامه ای از مرحوم آیت الله سامت جهت حفظ از بلیُات با ذکر آیاتی از مصحف شریف ، تقدیم می گردد که هم به جهت وضوح به صورت تایپی و هم جهت تبرک ، دستخط مرحوم ایشان ملحوظ گردیده است.

خواب دوشین

وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى ﴿۴- الضحی)

دمادم صبح بود که در خواب دوشین ، وقتی از مسجد النبی بیرون آمدم در ابتدایی ترین حجره نزدیک مسجد ، عزیز را نشسته بر روی تختی با لباسی سفید و حریربافت دیدم ؛ با لبی خندان و صورتی شاداب .

حجره از کالا پشته به هم برآورده و مرحوم صدیق ارجمند ما (مصاهر ایشان )هم در همان حجره و چند قدم آن سو تر به همان حال خوش دوران قدیم ، محضور بود

 

 

 

یادی از یکی از بستگان دور

غرض نقشیست کز ما باز ماند / که هستی را نمی بینم بقائی

طبیعتا دنیا محل رفت و شدست و مهمانسراست خانه دنیا که اندرو ، یک روز این بیاید و یک روز او رود . ولی در این رفت و آمدها آنچه می ماند تجسمی از خاطره هاست که به عنوان یادگار و یادبود آدمی پابرجاست.

خدای مرحوم ایشان را قرین رحمت کند ، در چند دیداری که در عمر کوتاهش با ایشان پدید آمد ،  ادب و متانت و مأخوذیت ایشان به حیا به خصوص نزد پدر ، هنوز در ذهن من باقی مانده و در کنار این نسب فامیلی مان ، دلیلی افزون برای یادکردی از ایشان در گاه گدار زندگی است.

امیدست قدر حیات عزیزان به فرصت بایسته به دست آید و در ممات مان ، نیک کرداری از ما باقی ماند و همه مشمول آیه ذیل باشیم که:

اِنَّ لِلْمُتَّقینَ مَفازاًً

ان الله مع الصابرین

در اتاق چهارطاق دراز کشیده بودم و یادواره مشکلات دنیا می کردم . از اینکه باید آدم های بسیاری مثل همین ما از صبح تا شب کار کنند ، بدوند ، عرق بریزند تا نانی به کف آورند و سقفی برای سایه شان مهیا کنند و خلاصه روزگار بگذرانند. چشم هم چشمی ها که مزید علت شده و روزگار را سخت تر کرده تا با رنگ تجملات، رنگ باختگی صورت ها برای تامین مخارج بیشتر هویدا شود . داشت یادم می رفت کلامم را ؛ آنجا که طاق باز دراز دراز از خستگی در اتاق عزیز افتاده بودم و خیره بر سقف نمناک و لامپ بی قواره ای که هیچ آویزی آنرا تزیین نکرده و فرش سفت و کهنه ماشینی افتاده زیری پای، بر عاقبت زندگی به طور دهشت ناکی فکر می کردم که این احوال به چشمم آمد که این زندگی در عین آراستگی و پاکیزگی ، سخت ساده و بی آلایش است .پرده و مبل ها و غیره را در این تصور که می آوردم ، کم کم یاد خانه قدیمی که سال های دراز عمر شریف ایشان و مرحوم حاج آقا در آن گذشت به یاد می آید که چه بسیار عمرشان را در کمترین زرق و برق و از همه مهمتر بی اعتنا به داشتن و نداشتن آن گذراندند . شاید اگر پایان نامه ای با پایان زندگی مشترک این زوج را بخواهیم به نتیجه بنشینیم ، آن است که می شود با توکل بر ایمان و بی دغدغه از داده ها و نداده های دنیا زندگی کرد و خوب زیست و خوب رفت و خاطره ای خوب در اذهان باقی نهاد ، لای قبا و عبای وصله و پینه دار ، سقف بی آویز ، فرش ماشین بافت ، بی آنکه رویت را با هزاران لعاب بیارایی و یا... می توان زندگی راحت تری هم مشابه ایشان را پیشه کرد و این قدر با دغدغه از نداشتن ها و تلاش برای به دست آوردن بیشتر ،زندگی نکرد.

آرند که شیخ کبیر انصاری چنان در ماتم فراق مادر پیر خود بی تابی کرد که بعضی او را سرزنش به چنین متاعبه نمودند، شیخ فرمود : چگونه در این اندوه غور نخورم و تاب آورم که هر چه امروز بر من واردست از دعای ایشان است . انشاله همه ما ضمن راهروی از مسلک این مادر و پدر مهربان ، قدردان دعای خیر و زحمات ایشان برای همه داشته هایمان باشیم و بزرگ ترین سفارش و آرزوی عزیز که تداوم زنده نگاهداشتن اتحاد و دورهمی های خانه پدری است را تا سر حد توان برآورده سازیم

وبلاگ قدم به پنج سالگی گذاشت

عمری گذشت در غم هجران روی دوست

مرغم درون آتش و ماهـــــــــــی برون آب

دلایل قوی باید و معنوی

محضر مقام عالی محترم وزارت خـارجه

آقای دکتر محمد جواد ظــــــــریف

با سلام و درود؛

مشاجره تاسف بار مجلس موجبات تاثر شدید گردید ، البته نه از جهت توهین های طرف مقابل که رویه معمول ایشان و بر اغراض شخصی و یا جهل مرکب شان است که تعجیب و ناراحتی حقیر از عصبانیت و فریاد جنابعالی در قضیه مزبور است. اگرچه اوصاف فریادهای شما در صیانت از حقوق ملی را در مقابل زیاده خواهی طرف های خارجی مناقشه هسته ای ، منجمله با جان کری و کاترین اشتون در پشت درب های بسته، شنیده و آنرای مصداق هرای شیر در عرصه سیاسی می دانم ، اما باید قبول کرد همانگونه که تحدید بهاییت در سده معاصر ، تهدید مجاهدین انقلاب در سه دهه معاصر و تبری اهل سنت در یک دهه گذشته موجبات اوج گیری جریانات افراطی تا سر حد ظهور دهشتناک ترین تروریست ها ، یعنی داعش با تجمیع همه خونخوران عالم گردید، می تواند اندیشه برخورد و مقابله با مخالفان توافق هسته ای را نیز به ظهور اندیشه ای مشابه و ظهور مجدد اندیشه هشت ساله ویران کننده  دول نهم و دهم که تجربه آنرا بعد از دولت اصلاحات شاهد بودیم ، به طرز فجیع تری محتمل گردد. بی سبب نیست که سعدی علیه رحمه در ذیل حکایت فقیه کهن جامه ، پندمان می دهد:

دلایـــــــــــــل قوی باید و معنوی

نه رگ های گردن به حجت قوی

به حمدلله جنابعالی ، هم به قوه علم و هم قوه ایمان مجهزید و در عرصه دیپلماسی سرآمد هم سلکان خود چه بل آنکه در روزگار معاصرید و انشاله با دعای خیر ملت ایران ، این چالش بزرگ و سرنوشت ساز را موجبات عاقبت به خیری خویش و سعادت ملت بزرگ ایران خواهید ساخت ، اما سخن سعدی را نیز از این فرزند کوچک خود به یاد آورید که :

سگی پـــــــای صحرا نشینی گزید                        به خشمی که زهرش ز دندان چکید

شــــب از درد بیچاره خوابش نبرد                        به خیل اندرش دختری بود، خــــرد

پدر را جــــــــفا کرد و تندی نمود                        که آخـــــــــــر تو را نیز دندان نبود

پس از گریه ، آن مرد پراکنده روز                        بخندید و گفــــت ای بابک دلفروز

مرا گرچه هم سلـــطنت بود و بیش                        دریغ آمــــــدم کام و دندان خویش

محال اســت اگر تیغ بر سر خوردم                        که دنــــــدان به پای سگ اندر برم

توان کــــــــــرد با ناکسان بدرگی                        ولیـــــــــــــکن نیاید ز مردم سگی

سلام

از پیام بزرگوارانه شما و نصیحت درستتان و نیز اشعار زیبایی که در آن آورده اید سپاسگزارم.

10-3-94

اختلاف در ماه نو

از زمان قديم هلال نزد عرب، ميقاتي بوده كه با آن ماه قمري را آغاز مي كردند و در امور مختلف خود نيز به آن اعتماد مي كردند. اسلام نيز همين امر را تاييد نمود . قرآن كريم در سوره مباركه بقره در اين باره مي فرمايد: ( يسئلونك عن الاهله قل هي مواقيت للناس و الحج )

درباره هلال هاي ماه از تو سوال مي كنند، بگو : آنها ، بيان اوقات ( و تقويم طبيعي) براي ( نظام زندگي) مردم و ( تعيين وقت) حج است.

در حقيقت ماه يك تقويم طبيعي براي افراد بشر محسوب مي شود كه مردم اعم از باسواد و بي سواد و در هر نقطه اي از جهان باشند ، مي توانند از اين تقويم طبيعي استفاده كنند و بديهي است نظام اجتماعي بشر بدون تقويم ( يعني يك وسيله دقيق و عمومي براي تعيين تاريخ) امكان پذير نيست ؛ به همين دليل خداوند بزرگ براي نظام زندگي ، اين تقويم جهاني را در اختيار همگان قرار داده است.

اصولا يكي از امتيازات قوانين اسلام اين است كه دستورات آن بر طبق مقياس هاي طبيعي قرار داده شده است ؛ زيرا مقياس هاي طبيعي وسيله اي است كه در اختيار همگان قرار دارد و گذشت زمان اثري بر آن نمي گذارد . اما به عكس ، مقياس هاي غير طبيعي در اختيار همه نيست ؛ به همين دليل مي بينيم اسلام ، مقياس را گاهي وجب ، گاهي قدم و گاهي بند انگشتان و گاهي طول قامت و در مورد تعيين وقت ، غروب آفتاب و طلوع فجر و گذشتن خورشيد از نصف النهار و ديدن ماه قرار داده است

بديهيست آنچه كه صلاحيت ميقات بودن براي مردم را آن هم به صورت عام دارد( آن چنان كه در آيه شريفه آمده است ) هلال ماهي است كه قابل روئيت با چشم معمولي و غير مسلح باشد ؛ اما هلال ماهي كه تنها با دوربين و تلسكوپ ديدن آن امكان پذير است و بعد از كنار زدن آن ابزار ، ديگر قابل ديدن با چشم معمولي نباشد ، صلاحيت ندارد كه ميقات عموم در زمان هاي مختلف قرار داده شده باشد.

همچنان كه اگر ميزان شرعي ، ديدن با تلسكوپ باش. ، روزه پيامبر و ائمه معصومين و عيد فطر آنان و حج و ساير اعمالي كه در روزهاي خاص از سال در شرع قرار داده شده ، در برخي از حالات در ايام واقعي آن واقع نشده باشد و روشن است كه آن بزرگواران در مورد آغاز ماه قمري ، بر ديدن معمولي اعتماد مي كرده اند و روايات و نصوص صادره از معصومين انصراف از ديدن با ابزارهاي بزرگ نمايي مثل دوربين يا تلسكوپ دارد

همچنان كه اگر ذره بسيار كوچكي از خون بر روي شيئي باشد كه آن ذره با چشم معمولي قابل مشاهده نبوده و فقط در زير ميكروسكوپ هاي بسيار قوي قابل مشاهده باشد را نمي توان معيار نجاست اشياء قرار داد و حكم نمود كه آن شي ء نجس است......

حقير در طي ساليان گذشته به شدت مخالف عدم به كار گيري ابزارهاي نوين در استهلال بودم و استدلالات قوي موافقان بهره از آن را بارها مورد تفرس قرار داده و به عقل ناقص خودم آنرا مكفي مي دانستم ، اما امروز كه اين استدلال را به نقل از رساله عمليه آقاي سيستاني مطالعه كردم ، گمانم آن است كه اين بينه مكفي بر رد استهلال با ابزار است .

همچنين اگر چه به لطف مرجعيت واحد از زمان مرحوم آقا سيد ابوالحسن اصفهاني و سپس آقاي بروجردي و مابعد آن آقا سيد محسن حكيم و بعد از انقلاب انقطاع حوزه نجف از ايران و حكم واحد آقاي خميني ، اختلاف در مساله هلال ماه نو سالها بروز نيافته بود ، اما مساله اختلاف بين آراء علما تا ولو سر حد تكفير از مشكلات لاينحل و قديمي حوزه است كه قدماي ما نيز خاطرات تلخ آن را از همين حوزه شريف قزوين نيز بسيار نقل كرده اند

آنچه بر ماست ، يادآوري آن است كه : قال رسول الله (ص): اني بعثت لاتمم مكارم الاخلاق

و بنابراين مراقبه بر آنكه مكناد احكام در عين اهميت ، اخلاق را به مسلخ برد ، همانگونه كه علما هماره بر عدم وقوف بر عمل به جاي نفس و علت تامه اش تذكير داده اند

به یاد یار سفر کرده

در آبي، كجايي؟

نيستي وقتي كه مي آيم

صداي اِف اِف كهنه، كجايي؟

نيستي وقتي كه مي آيم

تو اي سكوي سيماني،

در چوبي باشيشه،

حياط آجري،

اي حوض نصفه كجايي؟

نيستي وقتي كه مي آيم

الا اي صاحبِ خانه،

عزيز من

الا اي ردّپاي خاطرات كودكانه

كجايي؟نيستي وقتي كه مي آيم (سروده ای از همشیره)

 

عزیزجان من ازفرط خستگی پرزد

دلش گرفت زدنیابه ملک دیگرزد 

زبس که داغ عزیزان به کام اوخون ریخت

شفای آن دل مجروح سربه کوثرزد

به پاس آن همه روضات وگریه برحسنین

به عشق بوسه ای بردست دخت حیدرزد

مقام عارف کامل اگرچه بسیارست

برابری به مقام رفیع همسرزد

فراق یارسفرکرده سخت سوزانست

علی الخصوص فراقی که داغ مادرزد

تمام عزت وجاه وجلال خویشان بود

ولی قریب وغریبه زسوگ برسرزد

زمین چورفت عزیزت علی مزن برسر

که ازدرخت طوبی آسمان همی برزد (سروده ای از اخوی)

ادامه نوشته

اندر فراق یاران

از آه دردناکی ســــــازم خبر دلت را

روزی که کوه صبرم بر باد رفته باشد

مشغله های روزگار و یا شاید تمایلات شخصی خیلی فرصت به قول امروزی ها " رفیق بازی " را در این سالها به من نداده و کمتر به صورت متداوم رابطه نزدیک با شخصی داشتم ، هر چند که دوستان بالای پانزده سال دارم ولی با هیچکدام رفت و شدی خانوادگی نداشتم .

امروز وقتی یکی از همان دوستانم را بعد مدتی دیدم ، به فاصله کوتاهی از سلام و احوال پرسی از جدّه پرسید و وقتی از فراغشان گفتم ، بهتی دردناک و ابرازی هم دردانه برای تسلای من کرد ، داستانی که در این روزهای گذشته چندین بار از جانب همان دوستان با مشخصاتی که معروض داشتم برایم رخ نمایاند و محتملا در آینده ، دیگر دوستان دور و نزدیکم که معمولا سال و ماهی که می گذرد ، زیارتشان می کنم ؛ چنین خواهند گفت.

برای خود من نیز جالب و عجیب است که چگونه یاد و نام یک انسان ، صرفا از شنیده های روزمره و گپ های دوستانه فی مابین ناقصی چون من و دوستانی که شرح روابطمان را معروض داشتم ، اینگونه عزیز گردد و رٱفت گیرد و انسانهایی با هدم همه مواهبی که برای نیک ماندن بر آنان عطا شده است ، چه بسا در زمان حیاتشان نیز منسوخ بمانند و خود را در معرکه دنیا بی طلب مغفرتی گم کنند.

به هر حال :

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست

هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود

صحنه پیوسته بجاست

خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

بالاخره بلاگفا درست شد ؟

پس از مدتی قطعی و مشکلات فنی سرویس وبلاگ فارسی «بلاگفا» مجدداً (نه به طور کامل) راه اندازی شده است

مدیریت بلاگفا در بخشی مستقل {لینک} مشکل مذکور را به شرح زیر توضیح داده است: {چندی قبل شرکت میزبان سرورهای سایت به ما اعلام کرد که قصد انتقال سرورها به محل جدیدی را دارد. اینکار تنها چند ساعت پس از اطلاع رسانی ایشان انجام شد و در واقع تمامی سرورها و شبکه مرتبط با آن به محلی جدید منتقل شد. اما پس از نصب مجدد سرورها در محل جدید مشخص شد که سرور بانک اطلاعاتی سایت دچار مشکل شده است. در طول سال‌ها فعالیت سایت بارها سرور بانک اطلاعات و درایوهای آن دچار مشکل شده بودند اما با توجه به تنظیمات صورت گرفته معمولاً ظرف چند ساعت سرور جایگزین شده و یا از نسخه پشتیبان بروز برای بازگردانی اطلاعات استفاده می‌شد اما آنچه مشکل را بغرنج کرد این بود که تمام هارد درایوها ( که همگی با یک برند و مدل خاص بودند) در این نقل و انتقال آسیب دیده بودند و در واقع هر دو سیستم ذخیره سازی بانک اطلاعات و نسخه پشتیبان آسیب جدی دیده بودند.
با توجه به آسیب دیدگی همه هارد درایوها به نظر می‌رسید که ممکن است مشکل به دلیل اختلاف ولتاژ دیتاسنتر قدیمی و جدید باشد و با همکاری شرکت میزبان سرورها در کانادا هارد درایوها به تعمیرگاه معتبری در کانادا ارسال شد و البته گران‌ترین و سریع‌ترین سرویس ممکن سفارش داده شد که در اسرع وقت مشکل تشخیص و جهت حل مشکل اقدام شود. شرکت تعمیرکار توانست یکی از هارددرایوها را بطور کامل بازگرداند اما در بازگردانی اطلاعات بقیه هارد درایوها ناموفق بود (لازم به ذکر است که اگر تنها اطلاعات یک درایو دیگر باز می‌گشت امکان دسترسی به همه اطلاعات وجود داشت. اما متاسفانه اینکار در کانادا امکان پذیر نبود و برای همین درایوها به شرکت رسمی پشتیبان آن برند خاص هارددرایو در آمریکا ارسال شد. در اینجا نیز سریع‌ترین  سرویس سفارش داده شد و انتظار ما این بود که ظرف یک هفته مشکل برطرف شود. اما شرکت فوق پس از بررسی اعلام کرد که بخشی از درایوها آسیب جدی دیده و قابل بازیابی نیست و در زمینه بارخوانی برخی درایوهای دیگر اقدام کرد.سفارش و تأمین برخی قطعات لازم جهت تعمیر توسط این شرکت صورت گرفت و روند خواندن اطلاعات این هارد درایو صورت گرفت (اینکار در دستگاه و محیط خاصی صورت میگرد). متاسفانه این روند بسیار طولانی و بیش از حد تصور ما بود و بیش از 14 روز بطول کشید. اما متاسفانه این شرکت نتوانست بصورت کامل اطلاعات را بازگردانی کرد و در نتیجه در گزارش خود اقدامات دیگری را جهت تکمیل روند پیشنهاد داده است که ما با آن موافقت کرده و روند آن آغاز شده است اما قاعدتاً اجرای این راهکار نیز زمان خواهد برد.
ما امیدوار هستیم که در نهایت مشکل برطرف و اطلاعات بروز بانک اطلاعاتی در اختیار ما قرار گیرد. لازم به ذکر است که ما بیش از 60 درصد بانک اطلاعاتی را بصورت سالم در اختیار داریم و از آنچه باقی مانده بازگردانی 92% نیز تاکنون صورت گرفته است و به نوعی به بازگردانی اطلاعات بروز سایت خوش بین هستیم. اما اگر تمام روند و کارهای صورت گرفته شکست خورد ما نسخه دیگری از نسخه پشتیبان سالیانه سایت را نیز داریم که مربوط سال میلادی قبل است و امکان بازگردانی کامل آن وجود دارد هرچند در این صورت اطلاعات سایت به ماه‌ها قبل بازخواهد گشت و این چیزی نیست که مورد علاقه ما باشد. تمام تمرکز و تلاش ما و با صرف هر هزینه ممکن این است که اطلاعات تا آخرین ثانیه ای که سرورهای سایت خاموش شدند بازگردد و دلیل صبر و عدم فعال سازی کامل سایت نیز تاکنون همین بوده است.