لبیک یا حسین
می برد در کربلا هفتاد و دو ذبح عظیم
بیش از اینها حرمت کوی منا دارد حسین...
در فضیلت زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) ذکر منابع و احادیث بس بسیارست تا آنجا که از فضائل شب قدر که مهمترین وقایع سالیانه مسلمین می باشد ؛ فضیلت زیارت ایشان حتی از بعید نیز وارد شده است. حدیث قدسی زیارت حسین (ع) نیز شاهد و گواهی محکم بر حقانیت مکتب حسین (ع) البته در درون مایه مکتب اسلام و مبرهنا در دایره ی وحدانیت است.
از حادثه عظیم قتل و غارت عاشورا تا مخاطرات فراوانی که در طی این 1400 سال بر مضجع شریف متراتب بوده است اینگونه برمی آید که هیچگاه آن سرزمین در طی این سالها روی آرامش بر خود ندیده است تا آنجا که هارون الرشید امر به شخم قبر مطهر داد و و بار دیگر در زمان متوکل عباسی چنین شد و جسارت دستور کشت گندم بر روی مزار مقدس نمود و گویند به امر متوکل ، هفده بار قبر حسین (ع) را خراب کردند. وهابیان نیز در سال 1216 ه . ق . به کربلا حمله کردند و این تهاجم ها ، ده سال ادامه داشت . هم شهر را غارت و هم مردم را قتل عام و هم قبر مطهر را خراب کردند . یک بار هم « امیر سعود » در سال 1225 با سپاهی متشکل از 20 هزار جنگجوی وهابی به نجف و از آنجا به کربلا تاختند . در عصر حاضر نیز ، حکومت بعثی عراق ، برای در هم کوبیدن حرکت انقلابی شیعیان این سرزمین ، در سال 1370 ش . با انواع سلاحها مردم را در نجف و کربلا به خاک و خون کشید و با توپخانه ، گنبد و بارگاه امام حسین (ع) را مورد هجوم قرارداد تا جاییکه هنوز آثار این تخریب بر مضاجع شریف هویداست. چون تقریبا تمام تاریخ این سرزمین با ناامنی همراه بوده است هماره این سوال پدید می آید که حد و حدود زیارت ایشان چیست؟ حفظ جان که از اوجب واجبات است و رابطه آن با زیارت موکد اباعبدلله چه رابطه ای دارد؟ عقل و شرع حکم شان در این خصوص چه امر می کند؟
شایسته است که این کلام را در آیینه ی قرآن و روایات و عقل به بررسی بنشینیم:
روایات:
کتاب شریف مفاتیح الجنان از اعظم کتب روایی است که مرحوم حاج شیخ عباس قمی (ره) طی مکاشفات و مراقبات فراوان بر گردآوری آن موفق گردید و در تایید آن همین بس که شیخ ما(مرحوم آیت الله سامت "اعلی الله مقامه") در پاسخ به مراجعات درباره این کتاب گرانقدر ، ضمن تایید منقولات آن ؛ مرحوم حاج شیخ عباس را انسانی وارسته و اهل علم و معرفت می شماردند.
در این کتاب و ذیل فضیلت زیارت اباعبدالله (ع)آمده است:
هركسى در روز قيامت آرزو مىكند،اى كاش زائر آن حضرت بود،بخاطر بسيارى كرامت و بزرگوارى زائران آن جناب كه در آن روز مشاهده مىكند،روايات در اين باب بىاندازه است و ما در ضمن زيارات مخصوصه اشاره به بخشى از فضيلت زيارت آن حضرت خواهيم كرد در اين قسمت فقط اكتفا به ذكر يك روايت مىكنيم: ابن قولويه و كلينى و سيّد ابن طاووس و ديگران به سندهاى معتبر از ثقه جليل القدر معاوية بن وهب بجلّى كوفى،روايت كردهاند كه گفته:زمانى خدمت امام صادق عليه السّلام رفتم،آن حضرت را در مصلاّى خويش مشغول نماز ديدم،صبر كردم تا نمازش به پايان رسيد،پس از آن شنيدم با پروردگار خود مناجات مىكرد و مىگفت:
اى خدايى كه ما را به كرامت مخصوص كردى و به ما وعده شفاعت دادى و علوم رسالت را به ما عنايت كردى و ما را وارث انبيا قرار دادى،و امّتهاى گذشته را به ما ختم فرموده و ما را به وصيّت پيامبر اختصاص داده و علم گذشته و آينده را به ما عطا فرموده و دلهاى مردم را به جانب ما ميل دادهاى
اغفرلى و لاخوانى و زوّار قبر ابى الحسين بن علىّ صلوات اللّه عليهما
.........................،
فَارْحَمْ تِلْكَ الْوُجُوهَ الَّتِي غَيَّرَتْهَا الشَّمْسُ وَ ارْحَمْ تِلْكَ الْخُدُودَ الَّتِي تُقَلَّبُ عَلَى قَبْرِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلامُ
پس رحم كن آن صورتها را كه آفتاب تغيير داده و رحم كن گونههاى آنان را كه بر قبر امام حسين عليه السلام مىگردانند.
و رحم كن آن ديدهها را كه براى دلسوزى بر ما اشكشان جارى شد
و رحم كن آن دلها را كه زارى كردند و سوختند براى مصيبت ما
و رحم كن آن صداها را كه در مصيبت ما بلند كردهاند.
خدايا آنجانها و بدنها را به تو مىسپارم،تا آنها را از حوض كوثر در روز تشنگى سيراب كنى
و پيوسته آن حضرت به اين صورت در سجده دعا مىكرد،چون فارغ شدى،عرضه داشتم،اين دعايى كه من از شما شنيدم،اگر در حق كسى مىكرديد كه خدا را نمىشناخت،گمان داشتم هرگز آتش دوزخ به او نرسد،و اللّه آرزو كردم كه آن حضرت را زيارت كرده بودم و حجّ انجام نداده بودم!!
امام فرمود:تو چه بسيار نزديكى به آن حضرت تو را از زيارت چه چيز مانع است؟
معاويه ترك زيارت مكن،
گفتم:فدايت شوم،نمىدانستم اين اندازه فضيلت دارد،
فرمود:اى معاويه،آنها كه در آسمان براى زيارتكنندگان آن حضرت دعا مىكنند،زياده از آنهايند كه در زمين دعا مىكنند،زيارت آن حضرت را براى ترس از احدى ترك مكن،كه هركس به خاطر ترس،ترك زيارت كند آنقدر حسرت ميبرد،كه آرزو مىكند اى كاش به اندازهاى نزد قبر آن حضرت مىماندم كه در آنجا دفن مىشدم!آيا دوست ندارى خدا تو را در ميان آنهايى كه رسول خدا و على و فاطمه و امامان معصوم عليهم السّلام بر آنها دعا مىكنند؟ببيند آيا نمىخواهى از آنها باشى كه ملائكه در قيامت با آنان مصافحه مىكنند؟آيا نمىخواهى از آنها باشى كه در قيامت وارد شوند و هيچ گناهى بر آنها نباشد؟آيا نمىخواهى از آنها باشى كه در قيامت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با آنان مصافحه مىكند؟!
قرآن:
تبعیت از اولی الامر بر طبق آیه 59 سوره نساء واجب و در راستای اطاعت الهی شمرده شده است
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
اى كسانى كه ايمان آوردهايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيك فرجام تر است
همه از دست غیـــــــر ناله کنند